Роль бібліотерапії в соціально-психологічній адаптації дітей та підлітків у новітніх умовах

  • Маргарита Цюра Київський університет імені Бориса Грінченка
Ключові слова: бібліотерапія, бібліотека для дітей, бібліотерапевт, бібліотекар-бібліотерапевт, кабінет бібліотерапії, бібліотерапія з дітьми та підлітками, бібліотерапевтичний процес

Анотація

Бібліотерапія – нове явище сьогодення, до вивчення якого долучаються теоретики з бібліотекознавства, педагогіки, психології, соціальної галузі. Цей нетрадиційний метод терапевтичного впливу на пацієнта набуває популярності ще й тому, що у зв’язку з важкою ситуацією на сході України, коли батьки з дітьми змушені залишити власний дім та
переїхати на нову територію проживання, з’явилася нова, незахищена
соціальна категорія населення – діти та підлітки, переміщені із зони АТО. Для їхньої реабілітації та нормалізації процесу адаптації у соціальне середовище потрібно використовувати весь спектр терапевтичних методів впливу на психіку, одним з яких може бути бібліотерапія. У статті досліджено розвиток бібліотерапії для дітей та підлітків в Україні та за кордоном. Розглянуто три необхідні складники для ефективного здійснення бібліотерапевтичного процесу з дітьми та підлітками у дитячій бібліотеці: бібліотекар-бібліотерапевт, читач-пацієнт, бібліотерапевтичний кабінет чи простір. Запропоновано створити поділ бібліотекарів- бібліотерапевтів у бібліотеках для дітей на дві групи: професійні бібліотерапевти та професійні консультанти. Під час проведення бібліотерапевтичого процесу потрібно звертати особливу увагу на створення приємної терапевтичної атмосфери, професійно підходити до всіх етапів бібліотерапії, виділяти час на особисте ознайомлення з новітніми науковими відкриттями в бібліотерапії, моніторити фахову періодичну літературу. Зроблено висновок про важливість взаємодії бібліотекаря- бібліотерапевта з читачем/пацієнтом. Під час вибору книг для бібліотерапевтичного процесу з дітьми та підлітками надавати перевагу малим жанровим формам, дітей потрібно зацікавити читанням та не втрачати довірливих відносин під час проведення бібліотерапевтичного процесу. Розроблено рекомендації щодо оформлення бібліотерапевтичного кабінету/простору у бібліотеці для дітей. Важливо звертати увагу на базові принципи організації бібліотерапевтичного простору: меблі, кольорова гама, освітлення, кімнатні рослини, раціональне використання простору кабінету за допомогою поділу його зони: індивідуальної й групової терапії, службове місце бібліотерапевта, вільної зони, ігрової та мультимедійної.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Маргарита Цюра, Київський університет імені Бориса Грінченка

магістратрант, Інститут журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка

Посилання

Dresher, Yu. (2007), Bibliotherapy: a Fullcourse: a Textbook, FAIR, Moscow, 558 p.

Alekseichyk, A. (1985), “Bibliotherapy”, Rukovodstvo

po Psihoterapii [A Guideto Psychotherapy], in Rozhnov, V.

(Ed.), Meditsina, Tomsk, pp. 304–319.

Pardeck, J. & Pardeck, T. (1986), Booksfor Eearly Childhood: A Developmental Perspective, Greenwood Press, NewYork, 182 р.

Anderson, M. (1992), Hospitalized Childrenand Books: A Guidefor Caregivers and Librarians, Scarecrow Press, Metuchen, 152 р.

McMillen, P. & Pehrsson, D. (2004), “Biblio-therapy for hospitalpatients”, Journal of Hospital Librarianship, vol. 4, pp. 72–84.

Doll, B. & Doll, C. (1997), Biblio-Therapy With Young People: Librarians and Mental Health Professionals Working Together, Libraries Unlimited, Englewood, 124 р.

Smallwood, С. & Harrod, K. (2014), Library Youth Outreach : 26 Waysto Connect With Children, Young Adultsand Their Families, McFarland & Company, Jefferson, 202 р.

Dresher, Yu. (2009), Biblio-Therapy Activity. Methodology and Techniques: a Monograph, Libereia-Bibinform, Moscow, 239 p.

Luhova, L. & Stadnytska, Yu.(Eds.) (2012), Island of Safety in the World of Dangers: to the Help of Biblio-Therapist, Lviv Regional Children’s Library, Lviv, 160 p.

Lviv Regional Children’s Library (2018), “Educational-Biblio-Therapy Program “Kovcheh-2””,available at: http://lodb.org.ua/nashi-proekty/navchalno-biblioterapevtychna-programa-kovcheg-2 (accessed: 21.01.2018).

Vholos (2015), “Lviv librariansopened the Havarechchyna and the Oleskyi CastletothesmallIDPs”,available at: http://vgolos.com.ua/news/lvivski_bibliotekari_vidkryly_malenkym_pereselentsyam_bavarechchynu_y_oleskyy_zamok_178178.html (accessed:20.01.2018).

Russell, D., Ruddell, R. & Lewis, I. (1970), The Dynamics of Reading, Ginn-Blaisdell, Waltham, 307 р.

Schultheis, M. (1972), A Guide Bookfor Bibliotherapy, Glenview, Ill., Psychotechnics, 138 р.

Zaccaria, J. & Moses, H. (1968), Facilitating Human Development Through Reading: The Use of Biblio-Therapyin Teaching and Counseling, Stipes Publ. Co., Champaign, 250 р.

Newhouse, R. & Loker, S. (1983), “Does bibliotherapy reduce fear among second grade children?”,Reading Psychology, vol. 4, pp. 25–27


Переглядів анотації: 431
Завантажень PDF: 323
Опубліковано
2018-02-23
Як цитувати
Цюра, М. (2018). Роль бібліотерапії в соціально-психологічній адаптації дітей та підлітків у новітніх умовах. Інтегровані комунікації, (4), 58-64. https://doi.org/10.28925/2524-2644.2018.4.9
Розділ
Книгознавство, бібліотекознавство і бібліографія