РОЛЬ БІБЛІОТЕРАПІЇ В СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІЙ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ У НОВІТНІХ УМОВАХ

  • Marharyta A. Tsiura Київський університет імені Бориса Грінченка

Анотація

Бібліотерапія – нове явище сьогодення, до вивчення якого долучаються теоретики з бібліотекознавства, педагогіки, психології, соціальної галузі. Цей нетрадиційний метод терапевтичного впливу на пацієнта набуває популярності ще й тому, що у зв’язку з важкою ситуацією на сході України, коли батьки з дітьми змушені залишити власний дім та
переїхати на нову територію проживання, з’явилася нова, незахищена
соціальна категорія населення – діти та підлітки, переміщені із зони АТО. Для їхньої реабілітації та нормалізації процесу адаптації у соціальне середовище потрібно використовувати весь спектр терапевтичних методів впливу на психіку, одним з яких може бути бібліотерапія. У статті досліджено розвиток бібліотерапії для дітей та підлітків в Україні та за кордоном. Розглянуто три необхідні складники для ефективного здійснення бібліотерапевтичного процесу з дітьми та підлітками у дитячій бібліотеці: бібліотекар-бібліотерапевт, читач-пацієнт, бібліотерапевтичний кабінет чи простір. Запропоновано створити поділ бібліотекарів- бібліотерапевтів у бібліотеках для дітей на дві групи: професійні бібліотерапевти та професійні консультанти. Під час проведення бібліотерапевтичого процесу потрібно звертати особливу увагу на створення приємної терапевтичної атмосфери, професійно підходити до всіх етапів бібліотерапії, виділяти час на особисте ознайомлення з новітніми науковими відкриттями в бібліотерапії, моніторити фахову періодичну літературу. Зроблено висновок про важливість взаємодії бібліотекаря- бібліотерапевта з читачем/пацієнтом. Під час вибору книг для бібліотерапевтичного процесу з дітьми та підлітками надавати перевагу малим жанровим формам, дітей потрібно зацікавити читанням та не втрачати довірливих відносин під час проведення бібліотерапевтичного процесу. Розроблено рекомендації щодо оформлення бібліотерапевтичного кабінету/простору у бібліотеці для дітей. Важливо звертати увагу на базові принципи організації бібліотерапевтичного простору: меблі, кольорова гама, освітлення, кімнатні рослини, раціональне використання простору кабінету за допомогою поділу його зони: індивідуальної й групової терапії, службове місце бібліотерапевта, вільної зони, ігрової та мультимедійної.

DOI: https://doi.org/10.28925/2524-2644.2018.4.9

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Marharyta A. Tsiura, Київський університет імені Бориса Грінченка

магістратрант, Інститут журналістики Київського університету імені бориса грінченка

Посилання

Dresher, Yu. (2007), Bibliotherapy: a Fullcourse: a Textbook, FAIR, Moscow, 558 p.

Alekseichyk, A. (1985), “Bibliotherapy”, Rukovodstvo

po Psihoterapii [A Guideto Psychotherapy], in Rozhnov, V.

(Ed.), Meditsina, Tomsk, pp. 304–319.

Pardeck, J. & Pardeck, T. (1986), Booksfor Eearly Childhood: A Developmental Perspective, Greenwood Press, NewYork, 182 р.

Anderson, M. (1992), Hospitalized Childrenand Books: A Guidefor Caregivers and Librarians, Scarecrow Press, Metuchen, 152 р.

McMillen, P. & Pehrsson, D. (2004), “Biblio-therapy for hospitalpatients”, Journal of Hospital Librarianship, vol. 4, pp. 72–84.

Doll, B. & Doll, C. (1997), Biblio-Therapy With Young People: Librarians and Mental Health Professionals Working Together, Libraries Unlimited, Englewood, 124 р.

Smallwood, С. & Harrod, K. (2014), Library Youth Outreach : 26 Waysto Connect With Children, Young Adultsand Their Families, McFarland & Company, Jefferson, 202 р.

Dresher, Yu. (2009), Biblio-Therapy Activity. Methodology and Techniques: a Monograph, Libereia-Bibinform, Moscow, 239 p.

Luhova, L. & Stadnytska, Yu.(Eds.) (2012), Island of Safety in the World of Dangers: to the Help of Biblio-Therapist, Lviv Regional Children’s Library, Lviv, 160 p.

Lviv Regional Children’s Library (2018), “Educational-Biblio-Therapy Program “Kovcheh-2””,available at: http://lodb.org.ua/nashi-proekty/navchalno-biblioterapevtychna-programa-kovcheg-2 (accessed: 21.01.2018).

Vholos (2015), “Lviv librariansopened the Havarechchyna and the Oleskyi CastletothesmallIDPs”,available at: http://vgolos.com.ua/news/lvivski_bibliotekari_vidkryly_malenkym_pereselentsyam_bavarechchynu_y_oleskyy_zamok_178178.html (accessed:20.01.2018).

Russell, D., Ruddell, R. & Lewis, I. (1970), The Dynamics of Reading, Ginn-Blaisdell, Waltham, 307 р.

Schultheis, M. (1972), A Guide Bookfor Bibliotherapy, Glenview, Ill., Psychotechnics, 138 р.

Zaccaria, J. & Moses, H. (1968), Facilitating Human Development Through Reading: The Use of Biblio-Therapyin Teaching and Counseling, Stipes Publ. Co., Champaign, 250 р.

Newhouse, R. & Loker, S. (1983), “Does bibliotherapy reduce fear among second grade children?”,Reading Psychology, vol. 4, pp. 25–27


Переглядів анотації: 178
Завантажень PDF: 181
Опубліковано
2018-12-25
Як цитувати
Tsiura, M. A. (2018). РОЛЬ БІБЛІОТЕРАПІЇ В СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІЙ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ У НОВІТНІХ УМОВАХ. Інтегровані комунікації, (4). вилучено із https://intcom.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/82
Розділ
Книгознавство, бібліотекознавство і бібліографія