Formation of editing knowledge and skills of future librarians in terms of study of the discipline “Editing of artistic and children’s editions”
Abstract
The article deals with methodology of teaching the discipline on basic concepts of editing of artistic and children’s editions for the students of other specialty in order to improve their professional skills through experience in a highly specialized niche of information industry. The relevance of the research is that the discipline on editing of artistic and children’s editions is taught directly for those future specialists who will work with the book: they will need to review the new editions, to make the lists of recommended publications, to create the database of library resources, to consult the readers of libraries etc. And here it is impossible to estimate the value of the work without poring over its text.
written by the children, which is precondition for its applicability. As particularly the creative children bunch together in the libraries. Therefore, it is essential when the library staff and especially a literary studio executive are able to give to a child-author an appropriate advice or to consult a small author. According to the results of education, a student can know well any artistic text and can determine that particular work which has literary and artistic value among other ones. According to the theme of the work, the method of its disclosure and lexical and syntactic structures of text, the student who studied the discipline “Editing of artistic and children’s editions”, can determine the age and skills of the author, as well as its readership. Thus, the acquired knowledge, skills and abilities will be useful for library staff when reviewing new revenues, analyzing bibliography processes and developing information infrastructure of library business. The acquired knowledge will be required also in service to library’s visitors.
Downloads
References
Зелінська Н. В. Теоретичні засади роботи редактора над літературною формою твору (Літературне опрацювання тексту) : навч. посіб. / Н. В. Зелінська. – Київ: УМК ВО, 1989. – 76 с.
Іванченко Р. Г. Літературне редагування : підручник / Р.Г. Іванченко. – Київ, 1983.
Мильчин А. Э. Методика редактированиятекста :учебник/ А. Э. Мильчин. – Москва, 1980.
Різун В. В. Літературне редагування : підручник /В. В. Різун. – Київ, 1996. – 240 с.
Тимошик М. С. Редакторський аналіз: завдання, зміст, логічні засади / Микола Тимошик. – Київ,2012. – 32 с.
Валуєнко Б. В. Зовнішнє оформлення друкованих видань. Способи композиційного зв’язку шрифту і зображення // Друкарство. – 1999. – № 3. – С. 12–13.
Гавенко С. Ф. Стандарти у видавничо-поліграфічній галузі : навч. посіб. / С. Ф. Гавенко, О. В. Мельников. – Львів, 2006. – 134 с.
Огар Е. І. Дитяча книга: проблеми видавничої підготовки: навч. посіб. / Емілія Огар. – Львів : Аз-Арт, 2002. – 160 с.
Серажим К.С. Літературне редагування : навч.метод. посіб. – Київ, 2012.
Серажим К. С. Текстознавство: підручник / Катерина Серажим. – Київ, 2008. – 527 с.
Тимошик М. С. Книга для автора, редактора, видавця : практ. посіб. / Микола Тимошик. – Київ, 2006. – 560 с.
Шевченко В. Е. Художньо-технічне редагування: підручник / Вікторія Шевченко. – Київ, 2010. – 516 с.
Віщук О. Ю. Робота редактора з авторами-дітьми: автореф. дис. … канд. наук. із соц. комунік.: 27.00.05
Оксана Віщук. – Київ, 2014. – 18 с.