ПОНЯТТЯ МЕДІАСОЦІАЛІЗАЦІЇ В НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ
Анотація
Розкрито основні аспекти вивчення проблеми медіасоціалізації як нового напряму в теорії соціалізації. Проаналізовано праці українських та зарубіжних дослідників.
Використання в науковому дискурсі понять «медіасоціалізація», «інфосоціалізація», «кіберсоціалізація», «інтернет-соціалізація» актуалізує проблему їх розмежування, пов’язану з умінням науковців чітко формулювати дефініції цих понять. Особливу увагу привертають визначення, засвідчені в наукових працях, які зібрано методом інформаційного та контекстного пошуків.
У статті за допомогою дефінітивного аналізу словникових фіксацій (засвідчених лише у вікіпедії) та контекстних уживань досліджуваних понять (у науковій літературі) проаналізовано їхні основні ознаки, специфіку функціонування, виявлено логічні помилки у формулюваннях дефініцій, окреслено основні вектори системних відношень та зосереджено увагу на родо-видовій взаємодії з іншими поняттями. Систематизація зібраного матеріалу та лексико-семантичний аналіз допомогли виявити концептуальну багатозначність терміна медіасоціалізація, його контекстні синоніми й лексико-семантичні відношення гіперо-гіпонімії. Метод уніфікації інвентаризованих дефініцій поняття «медіасоціалізація» уможливив запропонувати авторські його визначення в межах обсягів понять «технологія соціалізації» та «медіатехнологія».
У підсумку зазначено, що в українському науковому дискурсі: поняття «медіасоціалізація», «інфосоціалізація», «кіберсоціалізація», «інтернет-соціалізація» залежно від контекстної зумовленості вибору формують чотири вектори системних відношень – тотожності, перетину, послідовного підпорядкування та протиріччя; на рівні контекстних уживань змістове наповнення поняття «медіасоціалізація» репрезентує п’ять векторів родо-видової взаємодії з іншими поняттями, а також концептуально неоднорідні визначення, у структурі яких присутні різні родові поняття – «складник», «аспект», «напрям», «чинник», «соціалізація / вид соціалізації», «явище», «відносини», що вимагає уніфікованого закріплення на рівні лексикографічної фіксації.
Завантаження
Посилання
Bukovska, O. O., Mazur, T. V., & Anyshchenko, L. O. (2021). Vplyv sociflnyh internet-merezh na socializachiiu molodi. [Influence of social Internet networks on youth socialization]. Habitus, 29, 48–52.
Horodianenko, V. G. (2003). Sotsiologiia: navchalnyi posibnyk [Sociology: education. manual]. Kyiv: Academіa, 559 p.
Zinchyna, O. B. (2017). Mediasotsializatsiia suchasnoi molodi: vyklyky i vidpovidi. [Media socialization of modern youth: challenges and answers]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: "Sotsiolohichni doslidzhennia suchasnoho suspilstva: metodolohiia, teoriia, metody", 39, 332–339. Avaiable at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKhISD_2017_39_49 (accessed 09.01.2024).
Ivashchenko, V. L. (2021). Suchasni mediakomunikatyvni tekhnolohii: navchalnyi posibnyk. [Modern media and communication technologies: a study guide]. Kyiv: TOV "Vydavnytstvo "Rozumnyky",192 p.
Kibersotsializatsiia [Cyber socialization]. Wikipediia (19 February 2023). Avaiable at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Cybersocialization (accessed 07.10.2024).
Kolomiiets, O. G. (2018). Mediasotsializatsiia molodi v suchasnomu mediaprostori [Media socialization of youth in the modern media space]. Information Technologies in Education, 4 (37), 64–76. Avaiable at: 6 http://ekhsuir.kspu.edu/xmlui/bitstream/handle/123456789/17583/14-Текст%20статти-21-1-10-20190917.pdf?sequence=1 (accessed 07.02.2024).
Lukianchuk, S. V. (2019). Mediasotsializatsiia ta kibersotsializatsiia yak skladovi formuvannia osobystosti v suchasnomu mediaprostori [Media socialization and cyber socialization as components of personality formation]. Nauka, osvita, suspilstvo: instrumenty i mekhanizmy suchasnoho innovatsiinoho rozvytku: Materialy Vseukraïnskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (Nizhyn, December 5-6, 2019), Nizhin, pp. 124–130 (accessed 07.09.2024).
Luchinkina, A. I. (2013). Analiz rezultativ internet-sotsializatsii osobystosti. [Analysis of the results of internet socialization of personality]. Naukovi studii iz sotsialnoi ta politychnoi psykholohii, 33 (36), 149–156.
Luchinkina, A. I. (2011). Analiz rezultativ internet-sotsializatsii osobystosti. [Basic methodological approaches to the consideration of the process of socialization in a virtual environment]. Naukovi studii iz sotsialnoi ta politychnoi psykholohii. Yalta: RVVKHU, 34(2), 7–13.
Luchinkina, A. I. (2010). Psykholohichnyi analiz instytutiv ta mekhanizmiv sotsializatsii u pidlitkovomu ta yunatskomu vitsi. [Psychological analysis of institutions and mechanisms of socialization in adolescence and youth]. Problemy zahalnoi ta pedahohichnoi psykholohii: zb. nauk. pr. Instytutu psykholohii im. H. S. Kostiuka, Kyiv, 283–290.
Luchinkina, A. I., Milyutina, K. G., & Yanshina, T. A. (2014). Psykholohichni osoblyvosti sotsializatsii obdarovanykh ditei u virtualnomu prostori: monohrafiia [Psychological features of socialization of gifted children in virtual space: monograph]. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny, 252 p.
Myskevich, T. (2015). Rol i mozhlyvosti vitchyznyanykh bibliotek u protsesi informatsiynoi sotsializatsii [The role and capabilities of domestic libraries in the process of information socialization]. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukraїny imeni V. I. Vernadskoho, 41, 154–165.
Nemesh, O. (2020). Vplyv media na sotsializatsiiu suchasnoi molodi [The influence of the media on the socialization of modern youth]. Psykholohiia: realnist i perspektyvy, 14, 166–176.
Petrunko, O. V. (2010). Dity i media: sotsializatsiia v ahresyvnomu media seredovyshchi: monohrafiia [Children and media: socialization in an aggressive media environment: monograph]. Poltava: TOV NVP "Ukrpromtorhservis", 480 p.
Petrunko, O. V. (2010). Mediasotsializatsiia, abo sotsializatsiia z media zamist sotsializatsii z doroslymy [Media socialization, or socialization with the media instead of socialization with adults]. Psykholohichni perspektyvy: Spetsialnyi vypusk, 103–113. Avaiable at: https://library.krok.edu.ua/media/
library/category/statti/petrunko_0003.pdf (accessed 07.03.2024).
Petrunko, O. V. (2007). Sotsializatsiia v umovakh mediaseredovyshcha: aktualnist problemy [Socialization in the conditions of the media environment: relevance of the problem]. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy, 3(5), 408–414.
Polishchuk, I. O. (2011). Suchasni mediatekhnolohii [Modern media technologies]. Politolohichni zapysky, 4. Avaiable at: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgibin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Polzap_2011_4_7 (accessed 12.07.2024).
Rizun, V. V. (2008). Teoriia masovoi komunikatsii: pidruchnyk dlia stud. haluzi 0303 "Zhurnalistyka ta informatsiia" [Theory of mass communication: textbook for students branch 0303 "Journalism and information"]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr "Prosvita", 260 p.
Rumyantseva, S. V. (2017). Media-tekhnolohii u vyborchomu protsesi: svitovi tendentsii ta ukraїnska praktyka: dys. … kand. polit. nauk [Media technologies in the election process: world trends and Ukrainian practice: Diss. candidate flight. of science]. Kharkiv, 266 p.
Savchenko, S. V., & Kurylo, V. S. (2019). Mediasotsializatsiia yak skladnyk sotsializatsii osobystosti v informatsiinomu suspilstvi [Media socialization as a component of personality socialization in the information society]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky, 1(1), 83–89. https://doi.org/10.12958/2227-2844-2019-1(324)-1-83-89.
Serhienko, N. E. (2013). Sotsializatsia v internet-seredovyshchi. [Socialization in the Internet environment]. Sotsiolohia, psykholohia, pedahohika, menedzhment: Mizhnar. nauk. forum, 116–126.
Stroiko, I. (2021). Novi media ta tendentsii rozvytku systemy avtorskoho prava ta sumizhnykh prav v Ukraїni ta sviti [New media and development trends of the system of copyright and related rights in Ukraine and the world]. Chasopys Kyivskoho universytetu prava, 1, 227–233. https://doi.org/10.36695/2219-5521.1.2021.44.
Tadaeva, A.V. (2013). Osoblyvosti sotsializatsii lyudyny v suchasnomu informatsiinomu prostori [Peculiarities of human socialization in the modern information space]. Teoretyko-metodychni problemy vykhovannia ditei ta uchnivskoi molodi, 17, 329–337.
Tainoliub, Yu. M. Sotsializatsia osobystosti molodshoho shkoliara u suchasnomu informatsiinomu prostori [Socialization of the personality of a junior high school student in the modern information space]. Avaiable at: https://vseosvita.ua/library/embed/0100cddc-ad7e.docx.html (accessed 09.01.2024).
Chernysh, O. O. (2020). Mediasotsializatsia osobystosti v konteksti inmutatsii v zasobakh masovoi komunikatsii [Media socialization of personality in the context of inmutation in mass communication media]. Pedahohichni nauky, 91, 104–109.
Chernysh, O. O. (2022). Molod yak obiekt mediasotsializatsii u zakladi vyshchoi osvity [Youth as an object of media socialization in a higher education institution]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 1(2), 169–177. Avaiable at: http://visnyk.luguniv.edu.ua/index.php/vped/article/view/789)/ (accessed 09.01.2024).
Genner, S., & Süss, D. (2017). Socialization as mediaeffect. The International Encyclopedia of MediaEffects. John Wiley & Sons. Avaiable at: http://sarah.genner.cc/uploads/5/1/4/1/51412037/socialization_as_media_effect.pdf (accessed 9.07.2024).
Hoffmann, D., Krotz, F., & Reißmann, W. (2017). Mediensozialisation und Mediatisierung. Problemstellung und Einführung [Media socialisation and mediatization]. Mediatisierung und Mediensozialisation. Prozesse – Räume – Praktiken [Mediatization and media socialisation: Processes – spaces – practices]. Wiesbaden: Springer, 3–18.
Milenkova, V., Peicheva, D., & Marinov, M. (2018). Towards defining media socialization as a basis for digital society. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 6(2), 21.
Lemish, D. (Ed.), Nathanson, A. I. (2013). Media and the family context. The Routledge international handbook of children, adolescents and media. London: Routledge, 299–306.
Neuman, R. W. (1991). The future of the mass audience. New York: Cambridge University Press, pp. 175. Avaiable at: https://books.google.com.ua/books?id=bEmHsdJaZg8C&printsec=copyright&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false (accessed 19.07.2024).
Hoffmann, D., Krotz, F., & Reißmann, W. (Eds.), Paus-Hasebrink, I. (2017). Praxeologische (Medien-)Sozialisationsforschung [Praxeological approach on media socialisation research]. Mediatisierung und Mediensozialisation. Prozesse – Räume – Praktiken [Mediatization and media socialisation: Processes – Spaces – Practices]. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 103–118.
Paus-Hasebrink, I. (2018). The role of media within children’s socialization: A praxeological approach. Communications: The European Journal of Communication Research, 1–20. DOI: https://doi.org/10.1515/commun-2018-2016.
Paus-Hasebrink, I., Kulterer, J., & Sinner, P. (2019). The Role of Media Within Young People’s Socialisation: A Theoretical Approach. Social Inequality, Childhood and the Media. Transforming Communications – Studies in Cross-Media Research. Cham: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02653-0_3.
Paus-Hasebrink, I., & Kulterer, J. (2014). Praxeologische Mediensozialisationsforschung. Langzeitstudie zu sozial benachteiligten Heranwachsenden [Praxeological media socialisation research: A longitudinal study regarding socially disadvantaged adolescents]. Baden-Baden: Nomos.