Родом із минулого: видавничі практики міжвоєнної Галичиниу контексті пошуків сучасних інноваційних стратегій

  • Надія Зелінська Українська академія друкарства
Ключові слова: видавнича діяльність, інноваційні підходи, концерн «Українська Преса», Іван Тиктор, репертуарна політика, культура читання

Анотація

Пошук інноваційних підходів до провадження ефективної видавничої діяльності в Україні, що актуалізується в умовах економічної кризи, зниження інтересу до читання та конкуренції з боку новітніх медіа відбувається переважно в сучасних практиках видавничо розвинених країн. Мета ж статті — довести, що не менш продуктивні моделі мали місце й у вітчизняному минулому. Йдеться про феноменальний досвід концерну «Українська Преса» (Львів, 1923–1939), розбудованого зусиллями видатного видавця Івана Тиктора. Дослідженням встановлено, що навіть з «поправкою» на технологічну революцію та ментальні і світоглядні зміни у читацькому середовищі, засадничі установки, покладені в основу діяльності концерну, не втратили актуальності. Це передовсім детальне вивчення потреб видавничого ринку і чутливість до суспільних запитів з одночасним вихованням читацьких смаків, прищепленням навичок культури читання. Результатом стала гнучка репертуарна політика, диференційована робота з різними аудиторіями, залучення до галузі відомих інтелектуалів своєї доби, різноаспектна промоційна діяльність — усі ці підходи сприймаються сьогодні як цілком інноваційні.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Надія Зелінська, Українська академія друкарства
Завідувачка кафедри медіакомунікацій Української академії друкарства, докторка філологічних наук, професорка

Посилання

Cosher, L. A., Kadushin, Ch., & Powel, W. W. (1982). Books: The Culture and Commerce of Publishing. New York: Basic Books Inc., Publishers, 411 p. [in English].

Clark, G. (2001). Inside Book Publishing. 3rd ed., London; New York: Routledge, 251 p. [in English].

Schiffrin, André (2001).The Business of Books: How the International Conglomerates Took Over Publishing and Changed the Way We Read. New York: Verso Books, 192 p. [in English].

Effektivnoie knigoizdaniie [The Effective Book Publishing]. (2002). Collection of articles, Moscow: Ves mir, 144 p. [in Russian].

Vodolazka, S. A. (2010). Vydavnycha sprava za rubezhem [Publishing Business Abroad]. Kyiv : VPC «Kyivskyi Universytet», 287 p. [in Ukrainian].

Thompson, J.B. (2012). Merchants of Culture. The Publishing Business in the Twenty-First Century. 2nd ed., New York: A Plume Book, 441 p. [in English].

Zimina, L. V. [2004]. Sovremennyie izdatelskie strategii: Ot traditsionnogo knigoizdaniia do setevykh tekhnologii kulturnoi pamiati [The Modern Publishing Strategies: From the Traditional Book Publishing to the Network Technologies of the Cultural Memory]. Moscow: Nauka, 274 p. [in Russian].

Kiurten, Y., & Nedilko, N. Yakisnyi dyzain i ozdoblennia — dodatkovi kozyri knyhy v tsyfrovu dobu [High-Quality Design and Decoration — the Additional Trump at the Digital Era]. [Electronic resource] [in Ukrainian].https://www.dw.com/uk/якісний-дизайн-і-оздоблення-додаткові-козирі-книги-в-цифрову-добу/a -17240433

Konstantynova, K. (2009). Prorvemosia... Pohanomu «kulturystu» — i kryza zavazhaie? [Let’s break through... The Crisis Obstructs to the Bad «Culturist»?]. Dzerkalo tyzhnia, 2009, No 1 (729), p. 13 [in Ukrainian].

Sanchenko, A. (2012). Mistsevi osoblyvosti e-knyzhok [The Local Features of the e-Books]. Ukrayinskyi tyzhden, 2012, No 48 (265), pp. 52–53 [in Ukrainian].

Yakymovych, B. Z. (1997). Vydavets Ivan Tyktor: zhyttievyi shliakh i hromadska diialnist [The Publisher Ivan Tyktor: The Way of Life and Public Activity]. Ukraina: Kulturna spadshchyna, natsionalna svidomist, derzhavnist,Lviv: Institute of the Ukrainian Studies by I. Krypiakevych of National Academy of Sciences, Issue 3/4, pp. 337–354 [in Ukrainian].

Vydavnycha sprava ta redahuvannia v Ukrayini: postati i dzherela (XIX — persha tretyna XX st.) [Publishing and Editing in Ukraine: Persons and Sources (19th — early 20th century)]. (2003). Textbook, N. Zelinska (ed.), Lviv: Svit, 612 p. [in Ukrainian].

Zelinska, N., Snitsarchuk, L., Ohar E. et al. (2007). Ivan Tyktor: talan i talant [Ivan Tyktor: The Fate and the Talent]. Monografiia, Lviv: Ukrainian Academy of Printing, 240 p. [in Ukrainian].

Nakonechna, Z. I. (2016). Chasopysy vydavnychoho kontsernu «Ukrainska Presa» v konteksti zakhidnoukrains'koi zhurnalistyky [The Periodicals of the Publishing Concern «Ukrayinska Presa» within tht Context of the Western-Ukrainian Journalism]. Abstract of Thesis for the Candidate of Science Degree in Social Communications, Lviv, Lviv National University by Ivan Franko, 21 p. [in Ukrainian].

Lyshkevych, S. [Mokh O.] (1933). Mizh dvokh syl (Otsinka knyzhok 95 hroshovoi «Ukr. Biblioteky») [Between Two Powers (The Estimation of Books of 95-pennies “Ukrainian Library”]. Dzvony, Part 11–12, 527 p. [in Ukrainian].

Teremko, V. (2012). Vydavnytstvo-XXI. Vyklyky i stratehii [Publishing-XXI. Challenges and Strategies]. Monohrafiia, Kyiv: Akademvydav, 328 p. [in Ukrainian].

B. R. [Bohdan Romanenchuk] (1935). Chomu treba chytaty «Ukrainsku Biblioteku»? [Why the “Ukrainian Library” has to be read?]. Nash Prapor, ch. 52 (256), p. 2 [in Ukrainian].

Chornovol, I. (2005). Kontsern Ivana Tyktora [The Concern of Ivan Tyktor]. Lvivska Hazeta, Lviv, 2005, 8–10 lypnia, p. 7 [in Ukrainian].

Опубліковано
2021-06-18
Як цитувати
Зелінська, Н. (2021). Родом із минулого: видавничі практики міжвоєнної Галичиниу контексті пошуків сучасних інноваційних стратегій. Інтегровані комунікації, (1 (11), 63-68. https://doi.org/10.28925/2524-2644.2021.110
Розділ
Видавнича, інформаційна, бібліотечна та архівна справа