МУЛЬТИМЕДІЙНІ ТА ІНТЕРАКТИВНІ ЕЛЕМЕНТИ ЕЛЕКТРОННИХ НАВЧАЛЬНИХ ВИДАНЬ ДЛЯ ВИЩОЇ ШКОЛИ
Анотація
У статті проаналізовано доречність застосування мультимедійних та інтерактивних елементів в електронних навчальних видання для вищої школи.
Констатовано, що у виданнях для ЗВО досить часто, незважаючи на їх позиціонування як електронних, повністю ігнорується вимога наявності інтерактивної складової частини. Це, на наш погляд, є істотним недоліком, оскільки без використання додаткових можливостей, які надає здатність ЕНВ інтегруватися з технологізованими інформаційними ресурсами, воно втрачає свій практичний сенс і перетворюється на аналог звичайної друкованої книги, який лише відтворюється комп’ютерною технікою.
Крім того, нехтування інтерактивним складником порушує і діалогічний принцип роботи студентів з ЕНВ, адже воно повинне забезпечувати не лише безсторонній зв’язок студента з допоміжними інформаційними ресурсами, а й слугувати єднальною ланкою між студентом та педагогом.
Отже, необхідність у використанні електронного навчального видання як ефективного засобу підвищення якості освіти в ЗВО, як бачимо, безперечна, тому так важливо розробляти сучасні електронні навчальні видання, які б відповідали передовим вимогам.
Специфіка роботи над мультимедійними елементами електронного підручника полягає в тому, що редактор має розробити або скоригувати створені автором технічні завдання для фотографів, ілюстраторів та режисерів. Усі мультимедійні засоби навчання, якими ми визначили ілюстрації, відеоматеріали, аудіоматеріали, інфографіку та елементи віртуальної реальності, мають бути стилістично пов’язані між собою та художнім оформленням ЕП в цілому. Основною вимогою до будь-якого виду мультимедійних засобів є виконання ними чітко встановленої педагогічної функції. Мультимедіа-елементи не повинні дублювати текст підручника, вони мають його деталізувати, унаочнювати та доповнювати.
Завантаження
Посилання
Alekseev, O. M. (2010). Vidmitni klasyfikatsiini oznaky elektronnykh navchalnykh vydan dlia inzhenernykh spetsialnostei [Distinctive classification features of electronic educational publications for engineering specialties]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, Vol. (8), pp.129-134. Avaible at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_2010_8_22 (accessed 12.10.2023).
Alekseev, O. M., & Alekseeva, G. V. (2011). Otsiniuvannia yakosti elektronnykh navchalnykh vydan [Evaluating the quality of electronic educational publications]. Teoretychni pytannia kultury, osvity ta vykhovannia, Vol. (43), pp. 70-73. Avaible at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tpkov_2011_43_21 (accessed 05.01.2024).
Anokhin, V. M. (2012). Vymohy do suchasnykh elektronnykh navchalnykh vydan i mozhlyvosti yikh realizatsii u seredovyshchi Adobe Captivate [Requirements for modern electronic educational publications and possibilities of their implementation in Adobe Captivate environment]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika», Vol. (731), pp. 71-76.
Anokhin, V., Afanasiev, M., & Plokha, O. (2012). Pryntsypy stvorennia elektronnykh pidruchnykiv dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv na prykladi elektronnoho pidruchnyka «Ekonomika pidpryiemstva» [Principles of creating electronic textbooks for higher education institutions on the example of the electronic textbook «Business Economics»]. In Innovatsiini kompiuterni tekhnolohii u vyshchii shkoli: materialy 4-i naukovo-praktychnoi konferentsii, 20-22 lystopada 2012 roku. Lviv: Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky. pp. 165-170
Bugaychuk, K. L. (2011). Elektronnyi pidruchnyk: poniattia, struktura, vymohy [Electronic textbook: concept, structure, requirements]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Vol. 2(22). Avaible at : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/2011_2/11bklpsv.pdf. 12 с. (accessed 12.10.2023).
Vasylykiv, I. (2013). Efektyvnist zastosuvannia elektronnoho pidruchnyka pry vyvchenni dystsypliny «Marketynh» [Effectiveness of using an electronic textbook in studying the discipline «Marketing»]. Molod i rynok, Vol. (2), pp. 162-164.
Volynskyi, V. P., & Krasovskyi, O. S. (2010). Informatsiini funktsii, rol i pryznachennia elektronnykh pidruchnykiv [Informational functions, role and purpose of electronic textbooks]. Problemy suchasnoho pidruchnyka, Vol. 10, Kyiv: Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy. pp. 113-120.
Gryzun, L. E., & Bilousova, L. I. (2012). Naukovopraktychni aspekty stvorennia i vprovadzhennia elektronnoho pidruchnyka dlia vyshchoi shkoly [Scientific and practical aspects of creating and implementing an electronic textbook for higher education]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, Vol. 2(28). Avaible at : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/2012_2/657-2028-1-RV.pdf (accessed 04.10.2023).
Gryzun, L. E. (2002). Dydaktychni osnovy stvorennia suchasnoho komputernoho pidruchnyka [Didactic foundations for creating a modern computer textbook] (Abstract of dissertation). Kharkivskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. H. S. Skovorody, Kharkiv, Ukraine. 20 p.
Hrytenchuk, O. O. (2005). Elektronnyi pidruchnyk i yoho rol u protsesi informatyzatsii osvity [Electronic textbook and its role in the process of informatization of education]. In V. Yu. Bykov & Yu. O. Zhuk (Eds.), Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia; Instytut zasobiv navchannia APN Ukrainy. Kyiv, Ukraine. pp. 255-261.
Kyrychok, T. Yu. (2010). Elektronni vydannia [Electronic publications]. Kyiv: NTUU «KPI». 400 p.
Kyrychok, T. Yu., Loza, H. I., & Fihol, N. M. (2015). Elektronni navchalni vydannia suchasnoho vyshchoho navchalnoho zakladu: osoblyvosti, problemy ta napriamy udoskonalennia [Electronic educational publications of a modern higher educational institution: features, problems and directions for improvement]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, Vol. (9), pp. 38-40.
Kononets, N. V. (2009). Naukove obgruntuvannia pryntsypu hipertekstovosti pry stvorenni elektronnoho pidruchnyka dlia indyvidualizatsii navchannia studentiv [Scientific justification of the hypertext principle in creating an electronic textbook for individualized student learning]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, Vol. 4(57), pp. 175-181.
Korbut, O. H. (2010). Elektronnyi pidruchnyk yak element osvitnoho seredovyshcha [Electronic textbook as an element of the educational environment]. In S. A. Nikolayeva (Ed.), Suchasni metody vykladannia inozemnoi movy profesiinoho spriamuvannia u vyshchii shkoli: materialy piatoi mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv: Naukova dumka. pp. 24-38
Lytvyn, A. V. (2010). Elektronni navchalni posibnyky i pidruchnyky dlia PTNZ [Electronic educational aids and textbooks for vocational schools]. Avaible at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Sitimn/2010_23/Elektronni_navchal-ni_posibnuku_i_pidrucnuku_dla_PTNZ.pdf. 12 с. (accessed 29. 11. 2023).
Mykhailychenko, O. V. (2009). Metodyka vykladannia suspilnykh dystsyplin u vyshchii shkoli [Methodology of teaching social disciplines in higher education]: electronic educational aid. Sumy: Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko. 122 p.
Sysoieva, S. (2011). Interaktyvni tekhnolohii navchannia doroslykh [Interactive technologies of adult education]: educational-methodical aid. Kyiv: Vydavnychyi Dim «EKMO». 324 p.
Fihol, N. M. Elektronne navchalne vydannia yak sotsio- komunikatsiine yavyshche [Electronic educational publication as a socio-communicative phenomenon]: dissertation abstract for the degree of Doctor of Social Communications. Kyiv: National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky, 48 p.
Fihol, N. M. (2018). Komunikatyvno-linhvistychnyi fenomen elektronnoho navchalnoho dyskursu [Com- municative-linguistic phenomenon of electronic educational discourse]: monograph. Kyiv: KPI named after Ihor Sikorskyi, Vydavnytstvo «Politekhnika», 2018, 248 p.
Fiyalka, S. B. Pryntsypy orhanizatsii elektronnykh navchalnykh vydan iz kulturoznavstva [Principles of organizing electronic educational publications in cultural studies]. Avaible at: http://journlib.univ.kiev.ua (accessed 12.10.23).
Shmehera, O. V. (2006). Osoblyvosti klasyfikatsii navchalnykh elektronnykh vydan [Features of classification of educational electronic publications]. In Dokumentoznavstvo. Bibliotekoznavstvo. Informatsiina diialnist: materialy III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv: State Academy of Culture and Arts Management, pp. 189-191.
Shokaliuk, S. V. (2012). Zmist ta dydaktychni zasoby perepidhotovky vchyteliv z pytan vykorystannia innovatsiinykh prohramnykh zasobiv dlia kompiuternoi pidtrymky navchannia [Content and didactic tools for retraining teachers on the use of innovative software tools for computer-assisted learning]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, Vol. (12), pp. 127-133.
Shpak, Y. S. (n.d.). Forma i zmist pidruchnykiv v umovakh poshyrennia elektronnykh tekhnolohii [Form and content of textbooks in the context of the spread of electronic technologies]. In Mistse i rol bibliotek u formuvanni natsionalnoho informatsiinoho prostoru: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Avaible at: http://conference.nbuv.gov.ua/report/view/id/349 (accessed 12.10.2016).
Stevanović, A., Božić, R., & Radović, S. (2021). Higher education students’ experiences and opinion about distance learning during the Covid-19 pandemic. Journal of Computer Assisted Learning. https://doi.org/10.1111/jcal.12613