Медіакомунікації як інструмент пропагандистської боротьби «за серця та уми» на теренах ЦСЄ

  • Віталій Терещук Київський університет імені Бориса Грінченка
Ключові слова: Центральна та Східна Європа (ЦСЄ), масмедіа, пропаганда

Анотація

У статті аналізується роль медіакомунікацій як пропагандистського інструменту впливу на населення регіону Центральної та Східної Європи у два останніх на даний час періоди існування системи міжнародних відносин, а саме біполярний та постбіполярний. На основі тодішніх практик іномовлення показано, що пропагандистський вплив як на Радянський Союз, так і на країни ЦСЄ у часи Холодної війни посіли важливе місце у зовнішній політиці Сполучених Штатів Америки та їхніх союзників. Провідними інструментами такого медіавпливу на СРСР і соціалістичний блок були американські радіослужби «Голос Америки», «Радіо Вільна Європа» та «Радіо Визволення» («Радіо Свобода»). Охарактеризовано постбіполярний період у використанні пропагандистських медіакомунікацій і виокремлено дві тенденції. З одного боку, мало місце згортання великої кількості американських, британських, німецьких тощо служб мовлення через зникнення їхнього raison d’être. З іншого боку, після розпаду Радянського Союзу мала місце діяльність, яку можна розглядати як спробу відновити (зберегти) спільний медійний простір на теренах колишнього СРСР. Зокрема, в сфері медіакомунікацій активно просувався концепт «єдиного інформаційного простору СНД», який мав би зберегти домінування росії та російської мови у медіасфері пострадянських країн. Автором зроблена спроба окреслити перспективи збереження Центральної та Східної Європи у фокусі уваги іномовлення провідних акторів міжнародних відносин. Зокрема, обґрунтовано думку, що можливість збереження росією медійного впливу в кордонах СНД є малоймовірною, з огляду як на очевидний дрейф низки кавказьких та азійських пострадянських країн до більш близьких у культурному сенсі сусідніх країн, так і експансіоністську (включаючи воєнну агресію) політику росії останніх двох десятиліть, яка, вочевидь, підштовхнула країни регіону до переосмислення ролі російського медіапродукту як компоненту «м’якої сили» РФ та до посилення уваги до захисту національних інформаційних просторів. Щодо перспектив збереження Центральної та Східної Європи у фокусі уваги іних акторів міжнародних відносин, то це головним чином залежить від поточних зовнішньополітичних цілей, які можуть актуалізувати потребу використання медіакомунікацій як компоненту «м’якої сили».

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Віталій Терещук, Київський університет імені Бориса Грінченка

Доктор політичних наук, доцент, завідувач кафедри міжнародної журналістики Факультету журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка.

Посилання

Agreement on international legal guarantees for the unhindered and independent implementation of the activities of the Interstate Television and Radio Company “Mir” (December 24, 1993). Aviable at: https://cis.minsk.by/reestrv2/doc/282#text (accessed 14.12.2023).

Agreement on the establishment of the Interstate Television and Radio Company, October 9, 1992. Aviable at: https://cis.minsk.by/reestrv2/doc/155#text (accessed 14.12.2023).

Bekus, Nelly (2010). Struggle over identity: the official and the alternative Belarusianness. Central European University Press.

Brown, John (2002, September). The Purposes and CrossPurposes of American Public Diplomacy. American

Diplomacy. Aviable at: https://americandiplomacy.web.unc.edu/2002/08/the-purposes-and-cross-purposes-ofamerican-public-diplomacy/ (accessed 14.12.2023).

Cincotta, Howard (Ed.) (n.d.). Istoriia Spoluchenykh Shtativ: Narys [An Outline of American History]. Informatsiine ahentstvo Spoluchenykh Shtativ.

Cold War Broadcasting Impact. Report on a Conference organized by the Hoover Institution and the Cold War International History Project of the Woodrow Wilson International Center for Scholars at Stanford University, October 13-16, 2004. Aviable at: https://www.hoover.org/sites/default/files/uploads/inline/docs/broadcast_conf_rpt.pdf (accessed 14.12.2023).

Decision on issues of the Interstate Television and Radio Company, January 22, Aviable at: 1993. https://cis.minsk.by/reestrv2/doc/181#text (accessed 14.12.2023).

Dizard, W. P. (2004). Inventing Public Diplomacy: The Story of the U.S. Information Agency. Lynne Rienner Publishers.

Holt, R. T. (1958). Radio Free Europe. University of Minnesota Press.

Nye, J. S. (2008). Public Diplomacy and Soft Power. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 94–109. https://doi.org/10.1177/0002716207311699

Price, M. (2003). The Transformation of International Broadcasting. Cardozo Arts and Entertainment Law Journal, 21(51), 51–85.

RFE/RL (October 2022). Mission Statement. https://pressroom.rferl.org/mission-statement-principles-ofethical-journalism

RFI (anciennement : Le Poste colonial, Paris Ondes Courtes, Paris Mondial, Radio France Internationale). Histoire(s) radiophonique(s) by Peuleux. Aviable at: http://radios. peuleux.eu/radios/r/rfi.html (accessed 14.12.2023).

Tereshchuk, V. I. (2019). Kontsept «yedynoho informatsiinoho prostoru SND» yak instrument zabezpechennia mediinoho dominuvannia RF na postradianskomu prostori [The concept of the “unified information space of the CIS” as a tool for ensuring the media dominance of the Russian Federation in the post-Soviet space]. In Osvita i nauka u sferi natsionalnoi bezpeky: problemy ta priorytety rozvytku : zbirnyk naukovykh prats za materialamy III mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (14 chervnia 2019 r., m. Ostroh) (pp. 226–230). Vydavnychyi dim «ArtEk» Ltd.

The concept of formation of the information space of the Commonwealth of Independent States (October 18, 1996). Aviable at: https://cis.minsk.by/reestrv2/doc/643#text (accessed 14.12.2023).


Переглядів анотації: 75
Завантажень PDF: 46
Опубліковано
2023-12-28
Як цитувати
Терещук, В. (2023). Медіакомунікації як інструмент пропагандистської боротьби «за серця та уми» на теренах ЦСЄ. Інтегровані комунікації, (2 (16), 21-28. https://doi.org/10.28925/2524-2644.2023.162
Розділ
Медіакомунікації