Моніторинг пропагандистських методів Третього Рейху в інфопросторі України та росії
Анотація
У статті наведені основні пропагандистські методи Третього Рейху, які набули актуальності під час російсько-української війни. Актуальність статті обумовлена загостренням інформаційного протистояння, що відбувається в українському та російському медіапросторах на тлі повномасштабного вторгнення РФ в Україну. Аби мати переваги у цій війні, необхідно ретельно вивчити методи інформаційної агресії ворога. Також це має важливе значення для розв’язання проблеми деокупації свідомості мешканців ОРДЛО, які перебувають під масованим інформаційно-пропагандистським впливом росії. Предметом дослідження є пропагандистські методи Третього Рейху та їх застосування в умовах російсько-української війни.
Ця тема частково висвітлювалася українськими та іноземними дослідниками. Праці Г. Почепцова, Д. Уелча, Я. Кершоу дали змогу виділити основні механізми ведення інформаційної війни, які властиві Україні та Росії та стали основним джерелом для виокремлення характерних рис нацистської пропаганди.
Мета – виявлення небезпечних інформаційно-пропагандистських тенденцій в інформаційному просторі України та Росії. Задля цього виконано низку наукових завдань із використанням методів аналізу, в тому числі порівняльного, синтезу, узагальнення та моніторингу. Досліджено теоретичні джерела, що розкривають методологію пропаганди Третього Рейху, її характеристики й особливості. Здійснено моніторинг методів пропаганди в інформаційному середовищі України та Росії в умовах війни та порівняльний аналіз їх із пропагандистськими методами Третього Рейху.
У результаті аналізу праць українських і зарубіжних дослідників проаналізовано основні механізми ведення інформаційної війни, властиві Україні та росії та виокремлено характерні риси нацистської пропаганди та її методів. Звернуто увагу на важливість мистецтва та культури у просуванні пропагандистських наративів. На підставі теоретичних джерел та емпіричних досліджень розглянуто культ особистості як метод пропаганди. У результаті моніторингу українських та російських ЗМК виявлено інформаційно-пропагандистські тенденції в інфопросторах України та Росії, які описані в цій статті.
З дослідження випливає, що РФ користується тими самими механізмами та інтерпретаціями, продукує ті самі сенси, що й нацисти. Українські ЗМК, навіть якщо вдаються до пропагандистського інструментарію Третього Рейху, продукують за допомогою них протилежні наративи. Дослідження підтверджує, що російський інформаційний простір є шкідливими для свідомості, інтелекту та морально-ціннісних орієнтирів реципієнтів.
Завантаження
Посилання
Nacystsjka propaghanda (2019) [Nazi propaganda]. Encyclopedia of the Holocaust. Aviable at: https://encyclopedia.ushmm.org/content/uk/article/nazipropaganda (accessed: 01.05.2023).
Zhadjko, V. O. (2018). Ghibrydna vijna i zhurnalistyka. Problemy informacijnoji bezpeky: navch. posib [Hybrid war and journalism. Problems of information security: a study guide]. Kyiv: Vydivnyctvo NPU imeni M. P. Draghomanova.
Zahin Kinomaniv [Squad of Filmmakers]. YouTube. Aviable at: https://www.youtube.com/@zagin_kinomaniv (accessed: 01.05.2023).
Zahin Kinomaniv. (2022.03.30). Ukrajina v rosijsjkykh filjmakh! Istorija promyvannja mizkiv narodu [Ukraine in Russian films! The history of brainwashing the people]. [Video]. YouTube. Aviable at: https://youtu.be/evkr6wG3BY0 (accessed: 01.05.2023).
Zahin Kinomaniv. (2022.05.13). Ukrajina v rosijsjkykh filjmakh! Pislja 2014 roku [Ukraine in Russian films! After 2014]. [Video]. YouTube. Aviable at: https://youtu.be/bE_i2IJa9Bc (accessed: 01.05.2023).
Novorichne pryvitannja Prezydenta Ukrajiny Volodymyra Zelensjkogho (2023) [New Year greetings of the President of Ukraine Volodymyr Zelenskyi]. Official Internet representation of the President of Ukraine. Aviable at: https://www.president.gov.ua/news/novorichne-privitannyaprezidenta-ukrayini-volodimira-zelens-80197 (accessed: 01.05.2023).
Pochepcov, G. G. (2017). Vid pokemoniv do ghibrydnykh vijn: novi komunikatyvni tekhnologhiji [From pokemon to hybrid wars: new communication technologies of the 21st century]. Kyiv: Vydavnychyj dim «Kyjevo-Moghyljansjka akademija».
Pochepcov, G. G. (2016). Smysly i vijny: Ukrajina i Rosija v informacijnij i smyslovij vijnakh [Meanings and wars: Ukraine and Russia in information and meaning wars]. Kyiv: Vydavnychyj dim «Kyjevo-Moghyljansjka akademija».
Pochepcov, G. G. Fenomen nacystsjkoji propaghandy [The phenomenon of Nazi propaganda]. Independent cultural journal «Yi». Aviable at: http://www.ji-magazine.lviv.ua/2015/Pochepcov_Fenomen_nacistskoj_propagandy.htm (accessed: 01.05.2023).
Prasjuk, O. V. & Pastukh, Ju. O. (2016). Kino jak zasib politychnoji propaghandy v nacystsjkij Nimechchyni: komunikatyvnyj ta semiotychnyj aspekty [Cinema as a means of political propaganda in Nazi Germany: communicative and semiotic aspects]. Global world: scientific almanac. Aviable at: https://eprints.oa.edu.ua/6267/1/5.pdf (accessed: 01.05.2023).
Putin, V. V. (2021). Pro istorychnu jednistj rosijan ta ukrajinciv [About the historical unity of Russians and Ukrainians]. Official network resources of the President of Russia. Aviable at: http://kremlin.ru/events/president/news/66182 (accessed: 01.05.2023).
Kershaw, I. (2000) Hitler: A Profile in Power. Abingdon: Routledge.
Kershaw, I. (1987) The «Hitler Myth»: Image and Reality in the Third Reich. Internet Archive. Aviable at: https://archive.org/details/hitlermythimager0000kers_z6j3 (accessed: 01.05.2023).
Welch, D. (2001). Propaganda and the German Cinema. London: I.B. Tauris.
Welch, D. (2002). The Third Reich: Politics and Propaganda. Abingdon: Routledge.
Novoghodnee obrashhenye k ghrazhdanam Rossyy (2023) [New Year’s address to the citizens of Russia]. Official network resources of the President of Russia. Aviable at: http://kremlin.ru/events/president/news/70315 (accessed: 01.05.2023).