Комунікативні трансформації як наслідок розвитку сучасних цифрових інтернет-технологій
Анотація
Сучасне суспільство характеризується перетворенням комунікаційних процесів внаслідок експансії цифрових та інтернет-технологій, особливо у формі Web 2.0, розвитку постінформаційного суспільства і посткультури. Комунікаційний медіапростір все більше вбирає в себе мережа, цифрові технології змінюють публічну сферу як спільну платформу комунікації, збільшується присутність цифрових ідентичностей, з’являються бульбашки фільтрів та ехокамери, зростають такі явища, як культура відміни, постправда і постжурналістика. Комунікативні трансформації насамперед пов’язані з проблемою впливу нових цифрових медіа – онлайн-медіа та штучного інтелекту, що актуалізують питання того, як нові конвергентні технології змінюють публічну сферу, а отже комунікативні стратегії. Актуальним на сьогодні є з’ясування низки питань, зокрема, як онлайн комунікація впливає на комунікацію оффлайн, яким чином несвідомий і символічний актор – цифровий алгоритм ШІ – формує специфічні риси соціальних взаємодій? Важливим фактором залишається також негативний вплив штучного інтелекту та ефект поширення псевдонаукових знань, складності їх верифікації. У статті порушується проблема появи нового соціального актора – штучного інтелекту, а також проблема цифрових ідентичностей, які можуть повністю не збігатися з реальною людиною або збігатися лише частково.
Метою статті є окреслення важливих комунікативних трансформацій, спричинених розвитком сучасних цифрових медіа. Реалізація мети передбачає виконання таких завдань: опис основних методологічних підходів для аналізу проблеми комунікативних трансформацій, обґрунтування їх залежності від нових цифрових медіа; визначення загальних комунікативних стратегій через появу нових гібридних цифрових медіа. У статті з’ясовано, що розвиток цифрових технологій, а особливо ШІ призводить до комунікативних трансформацій у публічній сфері, особливо завдяки формуванню ехо-камер, цифрових ідентичностей, віртуалізації, ігрофікації та бліцкомунікації, які зумовлюють процес сучасних культурних змін.
Завантаження
Посилання
Borisov, E. (2010). Internet-komunikatsii: kulturnosemioticheskie formy i sotsial’nye tekhnologii / E. Borisov, N. Chernyakov // Naukovi zapysky Luhans’koho natsional’noho universytetu: zb. nauk. prats’. Luhans’k, 2010. Vypusk IX. Pred’yavlenie svitu v humanitarnykh dyskursakh XXI st. pp. 135–142.
Zrazhevs’ka, N. I. (2013). Novi media i novi formy komunikatsii v mediakulturi. Aktual’ni pytannia masovoi komunikatsii. Vypusk 14. pp. 70–75. URL: https://cutt.ly/ywFgG4mO.
Maklyuen, M. (2015). Halaktika Guttenberga: stanovlennia liudyny drukovanoi knyhy / M. Maklyuen; per. z anhl. A. A. Halushky, V. I. Postnikova. K.: Nika-Tsentr. 388 p.
Prokhorenko, Ye. Ya. (2008). Fenomen kiberkultury v informatsiino-tekhnolohichnomu vidtvorenni sotsiumu: avtoref. dys. …kand. sotsiol. nauk: 22.00.04 «Spetsial’ni ta haluzevi sotsiolohii» / Ye. Ya Prokhorenko. Kh., 2008. 23 р.
Toffler, E. Tretia khvylia (2000). Kyiv: Vydavnychiy dim «Vsesvit», 2000. 480 р.
Coulter Martin (2023). AI experts disown Musk-backed campaign citing their research. URL: https://cutt.ly/JwFgHA0q.
Habermas, J. (1991). The structural transformation of the public sphere: An inquiry into a category of bourgeois society (Studies in contemporary German social thought [New ed.]). Cambridge, MA: MIT Press.
Heimann Marc & Friederike Hübener Anne (2023). AI as social actor: a Lacanian investigation into social technology. URL: https://cutt.ly/ZwFgJAGw.
Jenkins Henry. (2006). Convergence Culture. NYLondon. P. 3.
Keen Andrew (2007). The Cult of the Amateur: How Today’s Internet Is Killing Our Culture. N.Y. 228 p.
Lubenow, Jorge Adriano (2012). The Public Sphere 50 Years Later: Public Sphere and Media Outlets in Juergen Habermas in Tribute to 50 Years of the Structural Transformation of the Public Sphere. URL: https://cutt.ly/9wFgKQR8.