Комунікативні трансформації як наслідок розвитку сучасних цифрових інтернет-технологій

  • Ніна Зражевська Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Олександр Литвиненко Київський університет імені Бориса Грінченка
Ключові слова: комунікативні трансформації, цифрові медіа, ехо-камера, конвергенція, штучний інтелект, публічна сфера, цифрова ідентичність

Анотація

Сучасне суспільство характеризується перетворенням комунікаційних процесів внаслідок експансії цифрових та інтернет-технологій, особливо у формі Web 2.0, розвитку постінформаційного суспільства і посткультури. Комунікаційний медіапростір все більше вбирає в себе мережа, цифрові технології змінюють публічну сферу як спільну платформу комунікації, збільшується присутність цифрових ідентичностей, з’являються бульбашки фільтрів та ехокамери, зростають такі явища, як культура відміни, постправда і постжурналістика. Комунікативні трансформації насамперед пов’язані з проблемою впливу нових цифрових медіа – онлайн-медіа та штучного інтелекту, що актуалізують питання того, як нові конвергентні технології змінюють публічну сферу, а отже комунікативні стратегії. Актуальним на сьогодні є з’ясування низки питань, зокрема, як онлайн комунікація впливає на комунікацію оффлайн, яким чином несвідомий і символічний актор – цифровий алгоритм ШІ – формує специфічні риси соціальних взаємодій? Важливим фактором залишається також негативний вплив штучного інтелекту та ефект поширення псевдонаукових знань, складності їх верифікації. У статті порушується проблема появи нового соціального актора – штучного інтелекту, а також проблема цифрових ідентичностей, які можуть повністю не збігатися з реальною людиною або збігатися лише частково.
Метою статті є окреслення важливих комунікативних трансформацій, спричинених розвитком сучасних цифрових медіа. Реалізація мети передбачає виконання таких завдань: опис основних методологічних підходів для аналізу проблеми комунікативних трансформацій, обґрунтування їх залежності від нових цифрових медіа; визначення загальних комунікативних стратегій через появу нових гібридних цифрових медіа. У статті з’ясовано, що розвиток цифрових технологій, а особливо ШІ призводить до комунікативних трансформацій у публічній сфері, особливо завдяки формуванню ехо-камер, цифрових ідентичностей, віртуалізації, ігрофікації та бліцкомунікації, які зумовлюють процес сучасних культурних змін.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Ніна Зражевська, Київський університет імені Бориса Грінченка

Доктор наук із соціальних комунікацій, професор кафедри міжнародної журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка

Олександр Литвиненко, Київський університет імені Бориса Грінченка

Аспірант кафедри журналістики та нових медіа Факультету журналістики, Київського університету імені Бориса Грінченка

Посилання

Borisov, E. (2010). Internet-komunikatsii: kulturnosemioticheskie formy i sotsial’nye tekhnologii / E. Borisov, N. Chernyakov // Naukovi zapysky Luhans’koho natsional’noho universytetu: zb. nauk. prats’. Luhans’k, 2010. Vypusk IX. Pred’yavlenie svitu v humanitarnykh dyskursakh XXI st. pp. 135–142.

Zrazhevs’ka, N. I. (2013). Novi media i novi formy komunikatsii v mediakulturi. Aktual’ni pytannia masovoi komunikatsii. Vypusk 14. pp. 70–75. URL: https://cutt.ly/ywFgG4mO.

Maklyuen, M. (2015). Halaktika Guttenberga: stanovlennia liudyny drukovanoi knyhy / M. Maklyuen; per. z anhl. A. A. Halushky, V. I. Postnikova. K.: Nika-Tsentr. 388 p.

Prokhorenko, Ye. Ya. (2008). Fenomen kiberkultury v informatsiino-tekhnolohichnomu vidtvorenni sotsiumu: avtoref. dys. …kand. sotsiol. nauk: 22.00.04 «Spetsial’ni ta haluzevi sotsiolohii» / Ye. Ya Prokhorenko. Kh., 2008. 23 р.

Toffler, E. Tretia khvylia (2000). Kyiv: Vydavnychiy dim «Vsesvit», 2000. 480 р.

Coulter Martin (2023). AI experts disown Musk-backed campaign citing their research. URL: https://cutt.ly/JwFgHA0q.

Habermas, J. (1991). The structural transformation of the public sphere: An inquiry into a category of bourgeois society (Studies in contemporary German social thought [New ed.]). Cambridge, MA: MIT Press.

Heimann Marc & Friederike Hübener Anne (2023). AI as social actor: a Lacanian investigation into social technology. URL: https://cutt.ly/ZwFgJAGw.

Jenkins Henry. (2006). Convergence Culture. NYLondon. P. 3.

Keen Andrew (2007). The Cult of the Amateur: How Today’s Internet Is Killing Our Culture. N.Y. 228 p.

Lubenow, Jorge Adriano (2012). The Public Sphere 50 Years Later: Public Sphere and Media Outlets in Juergen Habermas in Tribute to 50 Years of the Structural Transformation of the Public Sphere. URL: https://cutt.ly/9wFgKQR8.


Переглядів анотації: 110
Завантажень PDF: 58
Опубліковано
2023-06-21
Як цитувати
Зражевська, Н., & Литвиненко, О. (2023). Комунікативні трансформації як наслідок розвитку сучасних цифрових інтернет-технологій. Інтегровані комунікації, (1 (15), 36-41. https://doi.org/10.28925/2524-2644.2023.155
Розділ
Теорія і практика журналістики