До питання медіаманіпуляцій в українському інформаційному просторі: контекст і огляд видання «Нація овочів? Як інформація змінює мислення і поведінку українців» Оксани Мороз
Анотація
У цій статті розглянуто проблематику медіаманіпуляцій в українському інформаційному середовищі на прикладі присвяченої цьому питанню книги Оксани Мороз «Нація овочів? Як інформація змінює мислення і поведінку українців». Оксана Мороз першою в Україні структуровано зібрала і розкрила технології та практики, за допомогою яких створюються медіавіруси і здійснюється маніпуляція масовою свідомістю громадян через медіа. Це українське видання вписано в загальносвітовий контекст цієї проблематики з акцентом на таких явищах, як інформаційний вибух, синдром інформаційної втоми, накопичення даних, інформаційна вразливість сучасної людини, штучний інтелект та інтеграція людини і створених нею технологій.
Проаналізовано конструктивний внесок авторки в дослідження цього питання та вирішення проблеми маніпулювання масовою свідомістю в українському суспільстві. Авторка навела багато інсайдерської інформації, напрацьованої за роки роботи за лаштунками медіа, її праця містить описи реальних механізмів і схем, за якими, в залежності від бюджету, задач та інструментів, і створюються «інформаційні віруси» або здійснюються масштабні медіаманіпуляції у власне українському інформаційному полі.
Зазначено основні чинники формування інформаційної гігієни та їхню ймовірну результативність в українському середовищі. Розуміння широким загалом тих інструментів, що використовуються задля маніпулювання масами за посередництвом різноманітних медіа, а також уміння відстежити інструментальний слід є реальним виходом із ситуації, що склалася в українському медіапросторі. Ця публікація є спробою почати обговорення та привернути увагу до насущної проблеми, що вимагає системного вирішення на рівні регуляторів медіа-ринку в Україні та активних дій з введення інформаційної гігієни в загальноукраїнському масштабі та спільних для всіх правил гри.
Завантаження
Посилання
Епштейн М. Політичне відлуння інформаційного вибуху. Чому дедалі більше людей відстає від людства? Збруч. 01.01.2017. URL: https://zbruc.eu/node/60657 (дата звернення: 15.05.2020).
Попович М. Бути людиною. К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2016. 336 с.
Кайку М. Фізика майбутнього. Як наука вплине на долю людства і змінить наше повсякденне життя у ХХІ столітті. Л.: Літопис, 2013. 432 с.
Эпштейн М. Знак пробела. О будущем гуманитарных наук. Москва: Новое литературное обозрение, 2004. 864 с.
Мир в 2050 году / под редакцией Дэниела Франклина и Джона Эндрюса. Москва: Манн, Иванов и Фербер, Эксмо, 2013. 368 с.
Мороз О. Нація овочів? Як інформація змінює мислення і поведінку українців. К.: Yakaboo Publishing, 2020. 288 c.
Сугестивні технології маніпулятивного впливу: навч. посіб. / [В.М. Петрик, М.М. Присяжнюк, Л.Ф. Компанцева, Є.Д. Скулиш, О.Д. Бойко, В.В. Остроухов]; за заг. ред. Є.Д. Скулиша. 2-ге вид. К.: ЗАТ «ВІПОЛ», 2011. 248 с.
Твердохліб О. Сутність синдрому інформаційної втоми як негативний прояв цифровізації публічного управління. Державне управління та місцеве самоврядування. 2018. Вип. 1 (36). С. 37–42.
Талеб Н.Н. Антихрупкость. Как извлечь выгоду из хаоса. Москва: КоЛибри, Азбука-Аттикус, 2014. 768 с.
International Data Corporation (IDC) The Digitization of the World — From Edge to Core («Глобальна цифровізація — від периферії до центру») (2018) URL: https://www.seagate.com/files/www-content/our-story/trends/files/idc-seagate-dataage-whitepaper.pdf (Дата звернення: 15.05.2020).