Особливості національної української культури в художньому оформленні видань харківського кооперативного видавництва «Рух»
Анотація
Мета статті – дослідити особливості національної української культури в художньому оформленні видань Харківського кооперативного видавництва «Рух».
Використовуються емпірико-теоретичні методи аналізу, синтезу, дедукції. Із теоретичних методів застосовано опис та інтерпретацію. Використання цих методів дозволило довести, що видання Харківського кооперативного видавництва «Рух» є висококультурним мистецьким продуктом, оповитим ореолом традицій української культури.
Доведено, що у 20-ті рр. ХХ ст. навколо «Руху» об’єднувалися гурток однодумців-літераторів, критиків, редакторів, ілюстраторів. Обкладинки до книг виконували М. Самокиш, С. Боровий, В. Кричевський. З’ясовано, що в графічному оформленні видань редакція використовувала створені найяскравішими представниками мистецьких кіл шрифтові ансамблі, декоративні елементи та інші зображальні матеріали, у яких простежується українська традиція. В оздобленні обкладинок застосовувалися різноманітні рамки, орнаменти рослинного походження, стилізовані літерами. У той же час доволі поширеним був мінімалізм форм, композиції у чорно-білому варіанті.
Акцентовано увагу на роботах славетних графіків доби українського відродження, створених на замовлення Харківського кооперативного видавництва «Рух». Проаналізовано особливості національної української культури в художньому оформленні видань. Охарактеризовано ілюстрації, графічні елементи, стиль виконання та техніку українських митців, які співпрацювали з видавництвом.
Дослідження суттєво розширює погляд на видавничу справу на етапі становлення радянської влади. Результати можуть бути використані при написання підручників та навчальних посібників з культурології, історії видавничої справи та історії України.
Завантаження
Посилання
Beletsky P. (1985) Georgiy I. Narbut. Lviv: Art [in Ukrainian].
Vaskovskaya O. (2016) Books publishing activity in the Ukrainian SSR in 1926: trends and peculiarities of development. Visnyk kn. Palaty, 2, 38-42.
Gollerbach E. (1926) Bookmarks G. Narbut. Bibliolohichni visti, 3, 42-45.
Gorban M. [1930?] Kozak and the driver: is. story. Kharkiv: Rukh [in Ukrainian].
Grinevicheva K. [1929?] Helmet in the sun: the East. Story. Kharkiv: Rukh [in Ukrainian].
Zola E. [1929?] Attack on the Mill: Legend. from the war of 1870 Kharkiv: Rukh [in Ukrainian].
Kozub A. L. Artistic and graphic design of Ukrainian editions for the years 1918-1930 (on the example of VG Krichevsky's creativity). Retrieved from http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1454.
Kuzmenko O.(1986) Georgy Narbut – founder of the Ukrainian Soviet exlibris. People's artist. Pr sciences confer., assignment 100th anniversary of the day. famous ukr. graphics by George Narbut (1886–1920). Sumy [in Ukrainian].
Lagutenko O. (1995) From Modern to Constructivism. Book schedule by Vasyl Krichevsky. Rodovid, 3 (12), 62-71.
Lagutenko O. (2012) Graphic design in Ukraine in the first third of the twentieth century. Essays on the history of Ukrainian design of the twentieth century: Zb. Articles. (pp. 41-71). Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Lagutenko O. (1994) At the crossroads of traditions and avant-garde. Book graphic of Narubovtsev. Rodovid, 17, 9-24.
Malanyuk E. (1997) Book of observations: Articles on literature. (рр. 329). Kyiv: Dnipro [in Ukrainian].
Molotkina V. K. (2012) Publishing in Soviet Ukraine in the 20-30th years of the twentieth century .: Author's abstract. dis ... Dr. East. Sciences. Pereyaslav-Khmelnytsky: Pereyaslav-Khmelnitsky State Pedagogical University named after. G.S. Skovoroda [in Ukrainian].
Molotkina V. (2014) Reforming the publishing system in the Ukrainian SSR in the second half of the 1920s - early 1930s. Scientific notes [Volodymyr Vynnychenko Kirovograd State Pedagogical University]. Series: Historical Sciences. (Vols. 19), рр. 181-187. Kirovograd: Volodymyr Vynnychenko Kirovograd State Pedagogical University [in Ukrainian].
Molotkina V. (2013) Specificity of the activity of the publishing house «Rukh» in Soviet Ukraine (1920–1930's). Chasopys ukrayinsʹkoyi istoriyi. (Vols. 27), 25-30.
Nesterenko P.V. (2010) History of the Ukrainian exlibris. Kyiv: Tempora [in Ukrainian].
Onipko T. (2015) Book publishing activity of domestic consumer co-operation in the 20's of the twentieth century. Naukovi pratsi istorychnoho fakulʹtetu Zaporizʹkoho natsionalʹnoho universytetu. (Vols. 42), рр. 94-98. Zaporizhzhia: Zaporizhzhia SU [in Ukrainian].
Ordinets-Kostrovitsky M. [1930?] Anna Rusinka: the East. Story. Kharkiv: Rukh [in Ukrainian].
Ohochinsky V. K. (1923) Bookmarks by Georgy Narbuta. Leningrad: The 1st Typical-Lithography «Transtectice» NKPS. Retrieved from http://uartlib.org/allbooks/v-k-ohochynskyj-knyzhnye-znaky-georgyya-narbuta/.
Sklyarenko G. (2010) «Paradox» by Nikolai Samokish: artist's work in the context of Soviet art. Aktualʹni problemy mystetsʹkoyi praktyky i mystetstvoznavchoyi nauky: Mystetsʹki obriyi (Vols. 3 (12-13)), рр. 118-128. Kyiv: Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].
Sreznevsky I. [1930] Major, Major! The story of G. Skovoroda's life. Revision and introductory articles by A. Kovalevsky. Kharkiv: Rukh [in Ukrainian].
Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine, fund 577, description 1, spr. 78, ark 126.