Стратегія маніпулювання масовою свідомістю в українських мас-медіа (на прикладі ранкового шоу "Сніданок з 1+1")
Анотація
Актуальність теми дослідження обумовлена маніпуляцією свідомістю громадян, яку здійснює телебачення. Діяльність ЗМІ має важливі суспільно-політичні наслідки. Зокрема, ранкові телешоу пропагують ідеї, погляди, вчення, здійснюють соціальне управлінні. Шляхом формування громадської думки, вироблення певних установок, вони спонукають людину до тих чи інших вчинків.
Мета дослідження – здійснити аналіз прийомів психологічного впливу телебачення на глядачів, зокрема визначити вплив ранкового шоу «Сніданок з «1+1» на формування громадської думки, проаналізувати засоби впливу та зацікавлення глядача.
Для здійснення дослідження стратегії маніпулювання масовою свідомістю в українських мас-медіа було використано низку методів. Зокрема, з допомогою методу спостереження було здійснено аналіз ранкової телевізійної програми. Для аналізу явищ у процесі їхнього виникнення та в динаміці розвитку використано історичний метод. Системний підхід до наукового пошуку дав змогу комплексно розглянути стратегію маніпулювання масовою свідомістю в українських мас-медіа.
Головні результати і висновки дослідження. Маніпуляція масовою свідомістю є набором певних технологій панування, серед яких найважливішим елементом є саме засоби масової інформації. «Сніданок з «1+1» – одна з найдовший ранкових програм. Для того, щоб зацікавити глядача, у програмі використовуються різноманітні методи впливу, які дозволяють збільшити рейтинг. Головною ознакою програми є висвітлення суспільно-політичних, культурних, розважальних подій, використання маніпулятивних технологій у сюжетах з метою привернення та утримання уваги реципієнта. За результатами дослідження, виокремлено низку найпопулярніших маніпулятивних прийомів, які задіяні в «Сніданку з «1+1»: «анонімний авторитет», «ефект присутності», «емоційний резонанс» «стереотипізація», «напівправда». За допомогою таких прийомів роботи з інформацією вони впливають на свідомість глядачів, формуючи тим самим громадську думку про певні події та явища.
Завантаження
Посилання
Docenko, E. L. (1997), Psychology of manipulation: phenomena, mechanisms and protection, CheRo, Yzdateljstvo MGhU, Moskva, 344 р.
Rizun, V.V. (2008), Theory of mass communication, Vydavnychyj centr "Prosvita", Kyjiv, 260 р.
Marchenko, O.Y. (2000), "Language as power", Scientific Conference "Ethical and aesthetic: 40 years later", St. Petersburg Philosophical Society, St. Petersburg, 26-27 September 2000, Sankt-Peterburg, рр. 93-97.
Paroyatnikova, A.D. (1988), "Condensed Symbols" in Bourgeois Propaganda", The language and style of bourgeois propaganda, MGU, Moskva рр. 73–115.
Babenko, V. "Spectacular communications: methods and forms of interaction, aesthetic form of entertainment", Visnyk Ljvivsjkogho universytetu. Zhurnalistyka [Announcer of the Lviv university. Journalism], vol. 34, рр. 4-13.
Motuzenko, B. Sociocultural aspects of маніпулятивного influence (Sociology), PhD diss., (sociol. sci.), Institute of Journalism, Taras Shevchenko National University of Kyiv, 252 р.
Lighachova, N. (Ed.) (2003), Television of the special operations : technologies of manipulation in the research and information programs of Ukrainian television : monitoring, methods of determination and counterweapons, Telekrytyka; Internjjuz-Ukrajina, Kyiv, р. 266.