Екранне видовище як інструмент пропаганди (на прикладі кінострічки Івана Кавалерідзе «Коліївщина», 1933)
Анотація
Міфотворчі процеси в комунікаційному просторі – «наріжний камінь» ідеології в усі часи існування людства. Одним з інструментів ефективності впливу пропаганди на людину є довіра до інформації. Сьогодні це відбувається завдяки розповсюдженню інформації з персоніфікованим відеоконтентом у соцмережах, в тому числі за допомогою конвергентних медіа. Створюються нові міфи та соціальні установки, вирішуються долі
країн, формується громадська думка. У 20–30 роки минулого століття роль найпотужнішого екранного медіа виконував кінематограф. У статті розглядаються основні ідеологічні повідомлення української радянської кінострічки 1933 року «Коліївщина». В період масової кінофікації «Коліївщина» виконувала грандіозну місію – створення нових міфологем задля маніпуляції свідомістю населення. Це відбувалось в трагічний період української історії (1933 рік, Голодомор) через екстраполяцію історичної правди та втілення її в найемоційнішу на той час форму – форму екранного видовища. Радянська влада використовувала могутній вплив екранного зображення з метою пропаганди мрій, ілюзій, образів, стереотипів, які втрачають референтний зв’язок з реальністю. Фільм І. Кавалерідзе «Коліївщина» демонструє інтерпретацію історичних подій та національної ідеї, перенесення ідеології «радянського сьогодення» в порівняно далеке минуле. Стрічка створена на тлі політичної кон’юнктури початку 1930-х років: боротьба з українським «буржуазним националізмом», справа «Спілки визволення України», репресивна політика щодо села, згортання політики «коренізації». Тобто, з одного боку навмисне звертання до українського, з іншого боку – репресії українського селянства. Не зважаючи на цензуру, І. Кавалеридзе вдається створити національний інклюзивний наратив, що зображує український простір як багатоетнічний та різноманітний, але водночас національно колоритний. Проте, з точки зору сьогодення, псевдонародний.
Завантаження
Посилання
Manakova, Y. Yu. (2008), «Man in the post-industrial world», dissertation dissertation abstract for the degree of candidate of philological sciences, Voronezh, 24 р.
Dubas, O. P. Information and communication space: concept, essence, structure, available at: https://cutt.ly/FtOIDuY (accessed: 15 April 2019).
Kostiuk, V. V., Halych, M. A., Stavytska, A. Yu. маніпулятивні методи в змІ, available at: https://cutt.ly/8tOIP2l (accessed: 15 April 2019).
Boltianskyi, H. M. (1925), «Lenin and cinema», Moskva; Lenynhrad, р. 19.
Pocheptsov, Heohrii (2013), Post-journalism in the Modern World, available at: https://cutt.ly/gtOIIhF (accessed: 15 April 2019).
Horiachev, Yu. Y. (1981), «History of the construction of Soviet cinema (1926–1932)», Moskva, 68 р.
Yakovenko, Yakiv (2017), War and nationalism in Soviet cinema (1927–1941), available at: https://cutt.ly/itOITOq.