АКСІОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА І ЦІННІСНИЙ ІНТЕЛЕКТ: ЗНАЧЕННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ДЛЯ КРИЗОВОЇ ЖУРНАЛІСТИКИ

  • Андрій Матвійчук Національний університет водного господарства та природокористування
  • Ольга Мітчук Національний університет водного господарства та природокористування
  • Інна Сипченко Сумський державний університет
Ключові слова: кризова журналістика; журналістська етика; ціннісний інтелект; аксіологічна культура.

Анотація

Проблеми й виклики, що постали перед українською журналістикою в умовах широкомасштабної російсько-української війни актуалізують дослідницьку увагу до професійної готовності сучасного українського журналіста, що включає сформованість аксіологічної культури й розвинений ціннісний інтелект, чому присвячений пропонований увазі читача матеріал.

Для формування авторської позиції залучено матеріали, у яких розкрито проблемні аспекти кризової журналістики, зокрема морально-етичного й ціннісного плану. Своєю чергою, основою міркувань з приводу таких феноменів, як-от аксіологічна культура і ціннісний інтелект, були праці українських і зарубіжних дослідників, які працювали в аксіологічному предметному полі.

Метою роботи є концептуалізація феноменів аксіологічної культури і ціннісного інтелекту у зв’язку з особливою актуальністю аксіологічного складника професійної готовності сучасного українського журналіста. Задля реалізації вказаної мети залучено загально теоретичні й аналітичні методи.

Опрацьований автором матеріал за допомогою вказаних методів дозволив сформулювати оригінальні визначення понять «аксіологічна культура», «аксіологічна культура гуманістичного плану» і «ціннісний інтелект». У роботі показано, що аксіологічна культура засвідчує здатність особистості вибудовувати свої життєві стратегії з усвідомленням їхнього ціннісного фундаменту (в ідеалі – на ґрунті гуманістичних, позитивних цінностей). Розвинений ціннісний інтелект розглядається як вагома передумова вирішення життєвих і професійних ціннісних колізій.

У роботі наголошується, що теоретичні уявлення про аксіологічну культуру і ціннісний інтелект надають методологічну основу для практичного вирішення у подальших дослідженнях питання формування аксіологічного складника професійної готовності сучасного українського журналіста.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Андрій Матвійчук, Національний університет водного господарства та природокористування

доктор філософських наук,
професор, професор кафедри правових природоохоронних дисциплін, Навчально-науковий інститут права Національного університету водного господарства та природокористування

Ольга Мітчук, Національний університет водного господарства та природокористування

доктор наук із соціальних комунікацій,
професор, завідувач кафедри інформаційного права та юридичної журналістики Навчально-наукового інституту права Національного університету водного господарства та природокористування

Інна Сипченко, Сумський державний університет

кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент,
заступник завідувача кафедри журналістики та філології Сумського державного університету

Посилання

Andrusechko, P., & Kovalenko, A. (2024). Vid Revoliutsii Hidnosti do povnomasshtabnoi viiny: yak zhurnalisty nabuvaly dosvidu v realnykh umovakh: praktychnyi posibnyk [From the Revolution of Dignity to full-scale war: How journalists gained experience in real conditions: A practical guide]. Kyiv: Tsentr vilnoi presy.

Detektor Media. (2024, December 19). Ukrainski mediinyky nazvaly piat osnovnykh vyklykiv 2024 roku – shchorichne opytuvannia IMI [Ukrainian media professionals named five main challenges for 2024 – annual IMI survey]. https://detector.media/infospace/article/236169/2024-12-19-ukrainski-mediynyky-nazvaly-pyat-osnovnykh-vyklykiv-2024-roku-shchorichne-opytuvannya-imi (accessed March 23, 2025)

Filipchuk, H. H. (2007). Kulturolohichna osnova suchasnoi osvity [The cultural basis of modern education]. In O. V. Sukhomlynska, I. D. Bekh, & V. I. Luhovyi (Eds.), Pedahohichna i psykholohichna nauky v Ukraini: do 15-richchia APN Ukrainy. T. 2. Dydaktyka, metodyka, informatsiini tekhnolohii (pp. 37–45). Kyiv: Pedahohichna dumka.

Gauvain, M., & Munroe, R. L. (2012). Cultural change, human activity, and cognitive development. Human Development, 55, 205–228.

Halytska, M. M. (2013). «Kultura» ta «Osvita»: vzaiemozumovlenist poniat ["Culture" and "Education": The interdependence of concepts]. Pedahohichnyi protses: Teoriia i praktyka, 4, 28–33.

Held, M., Müller, J., Deutsch, F., Grzechnik, E., & Welzel, C. (2009). Value structure and dimensions: Empirical evidence from the German World Values Survey. World Values Research, 2(3), 55–76.

Kraatz, M. S., Flores, R., & Chandler, D. (2020). The value of values for institutional analysis. Academy of Management Annals, 14(2), 474–512.

Kulykov, A., Kuzmenko, L., Dvorovyi, M., Dutsyk, D., & Kushch, L. (2023). Posibnyk z zhurnalistskoi etyky [Journalistic ethics guide]. Kyiv: Komisiia z zhurnalistskoi etyky.

Matviichuk, A. V. (2021). Kontsept «tsinnisnoho intelektu» u sotsialno-filosofskomu konteksti [The concept of "value intelligence" in a socio-philosophical context]. In Science and education: problems, prospects and innovations. Proceedings of the 10th International scientific and practical conference (pp. 336–339). Kyoto, Japan: CPN Publishing Group.

Pelekh, Y. (2024). Axiopedagogy: Theoretical and methodological concept and practical perspectives. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Pelekh, Y., & Matviichuk, A. (2024). Value intelligence as a means of installation of theoretical axiology in the modern social and cultural space and in education. Studia z teorii wychowania, 2(47), 173–188.

Pelekh, Y., Matviichuk, A., Voitovich, I., Shlikhta, G., Androshchuk, I., & Zukow, W. (2025). Value intelligence and its impact on the use of artificial intelligence by university students in learning and scientific research: Ethical aspect. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.15119208 (accessed April 5, 2025)

Pelekh, Yu., Matviichuk, A., & Bilous, T. (2021). Tsinnisnyi intelekt liudyny v osmyslenni i vyrishenni suchasnykh sotsialnykh problem [The value intelligence of a person in understanding and solving modern social problems]. Nova pedahohichna dumka, 106(2), 77–83.

Ruchka, A. (2013). Tsinnosti ta tsinnisna zmina u suchasnomu suspilstvi [Values and value change in modern society]. Kulturolohichna dumka, 6, 172–179.

Schwartz, S., & Bilsky, W. (1987). Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology, 53(3), 550–562.

Shetelia, N. I. (2022). Kontseptualno-pedahohichni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnoho fakhivtsia u haluzi kultury i mystetstv v umovakh aksiorozvyvalnoho seredovyshcha [Conceptual and pedagogical principles of professional training of a future specialist in the field of culture and arts in an axiological development environment]. Uzhhorod: RIK-U.

Tymoshyk, M. (2024, August 25). Yak vytiahnuty nashu zhurnalistyku z komunikatsiinoho bolota [How to pull our journalism out of the communication quagmire]. Universum. https://universum.lviv.ua/news/our-news/25.08.2024/tym-zhurn.html (accessed December 25, 2024)

Verkhovna Rada Ukrainy. (1996). Konstytutsiia Ukrainy vid 28 chervnia 1996 roku (zi zminamy ta dopovnenniamy) [Constitution of Ukraine of June 28, 1996 (as amended)]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр#Text (accessed March 23, 2025)


Переглядів анотації: 57
Завантажень PDF: 14
Опубліковано
2025-06-29
Як цитувати
Матвійчук, А., Мітчук, О., & Сипченко, І. (2025). АКСІОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА І ЦІННІСНИЙ ІНТЕЛЕКТ: ЗНАЧЕННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ДЛЯ КРИЗОВОЇ ЖУРНАЛІСТИКИ. Інтегровані комунікації, (1 (19), 98-106. https://doi.org/10.28925/2524-2652.2025.113
Розділ
Теорія і практика журналістики