КОЛАБОРАЦІЇ В УКРАЇНСЬКОМУ ВИДАВНИЧОМУ БІЗНЕСІ: КЛАСИФІКАЦІЯ ФОРМ ТА ВИДІВ СПІВПРАЦІ

  • Надія Подоляка Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
Ключові слова: видавнича справа; видавничий бізнес; партнерства; колаборації; книжковий маркетинг; бренд.

Анотація

Колаборація у видавничому бізнесі розвивається швидко й активно. Відповідальний підхід до співпраці брендів, ефективне планування та виконання стратегії, адаптація партнерів до змін та інновацій в економіці дозволяє підсилити бренд-маркетинг та сприяти ефективному розвитку галузі в цілому. Бренд-партнерства у видавничому бізнесі – це ретельно спланована робота, яка враховує принципи обох брендів й включає спільні маркетингові кампанії, спільну організацію подій або розробку нових й унікальних видавничих проєктів.

У статті досліджуються колаборації брендів у видавничому бізнесі як особлива форма спільної творчої діяльності проєктного характеру в глобальному середовищі. Стверджується, що тема класифікації форм і видів колаборації у видавничій сфері в Україні потребує подальшого вивчення та вдосконалення. Проведено реконструктивний аналіз критеріїв успіху, переваг та недоліків партнерства. Окреслено аспекти, на які слід звернути увагу, визначаючи тип партнерства.

Здійснено спробу класифікації колаборативних практик за різними ознаками. Розглянуто загальну типологію партнерських відносин; типологію колаборацій у видавничому бізнесі за контентом та метою; залежно від галузі діяльності, в якій співпрацюють учасники; залежно від орієнтації на аудиторію та впливу на сегменти ринку.

Наведено приклади найбільш ефективних практик співпраці брендів, обґрунтовано необхідність впровадження колаборацій брендів у видавничій справі. Зазначено низку особливостей, які впливатимуть на ефективну співпрацю.

Доведено, що типологічні характеристики колаборацій у видавничому бізнесі унаочнюють універсальність різних її типів, демонструють можливості адаптації співпраці до цілей і засобів видавництва, показують наявні багатовекторні стратегії та потенціал інновацій.

У типологічних характеристиках також прослідковується синергія компетенцій, фінансові ризики між партнерами, принципи відбору партнерів.

Перспективи подальших досліджень вбачаємо в більш детальному вивченні колабораційних практик, як в Україні, так і у світі. Партнерські відносини у видавничому бізнесі ще потребують детального розгляду.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Надія Подоляка, Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

кандидат наук із соціальних комунікацій,
доцент,
Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя

Посилання

Blahun, I., & Kukurudz, R. (2024). Analysis of models of partnership relations between enterprises. Sustainable Development of Economy, 3(50), 445–451.

Books of the year from the publishing house editorial boards: Summing up. (2018, December 29). Ranok. https://www.ranok.com.ua/blog/knygy-roku-vid-redaktsij-vydavnytstva-pidbyvayemo-pidsumky-85.html

Collection Nobody Loved Like That. (n.d.). Guzema Foundation. https://guzema-foundation.com/charite-projects/

Davis, T. (2021). How publishers can use collaborations to grow their business. IBPA Publishing Spot. https://pubspot.ibpa-online.org/article/how-publishers-can-use-collaborations-to-grow-their-business

Dericot, Y. (2022, August 29). Brand collaborations with artists: How it works + practical examples. Depositphotos Blog. https://blog.depositphotos.com/ua/kolaboratsiyi-brendiv-z-myttsyamy.html

Detector Media. (2022, November 2). Laboratory audiobooks will appear exclusively on MEGOGO. https://laboratory.ua/blog/audioknyzhky-laboratorii-eksklyuzyvno-zyavlyatsya-na-megogo

Fenix restaurant presented its own recipe book in collaboration with a publisher from London. (2022, February 14). Focus. https://focus.ua/uk/ukraine/506444-restoran-fenix-prezentuvav-vlasnu-knigu-receptiv-u-kolaboraciji-z-vidavcem-iz-londona

Goncharenko, T. (n.d.). One in the field is not a warrior: Three successful collaborations of Ukrainian publishers. Chytomo. https://chytomo.com/odyn-u-poli-ne-voin-try-uspishni-kolaboratsii-ukrainskykh-vydavtsiv/

In Ukraine, a publishing house and an enterprise launched a joint project to publish business literature. (2019, October 23). Chytomo. https://chytomo.com/ufuture-i-bookchef-zapochatkuvaly-spilnyj-proiekt-z-vydannia-biznes-literatury-v-ukraini/

Jarvis, S. (2024, April 17). Collaborative marketing for authors: Joining forces for greater impact. Spines. https://spines.com/collaborative-marketing-for-authors-joining-forces/

Karmanska, Yu. (2023, April 18). The Ranok Publishing House illustrated Lesya Ukrainka’s Forest Song with characters from Mavka. Monthly sales of the book increased by about 300 times. Forbes Ukraine. https://forbes.ua/news/vidavnitstvo-ranok-prodavalo-do-700-ekzemplyariv-lisovoi-pisni-u-rik-ilyustratsii-z-multfilmu-mavka-zbilshili-prodazhi-do-15-500-knig-na-misyats-18042023-13135

Pavlenko, M. S., & Khomenko, L. M. (2022). Tools of partner marketing for small and medium-sized businesses. Bulletin of SumDU. Series «Economy», 4, 25–33.

Seleznyova, G. O. (2019). Features of strategic partnerships in modern economic conditions. Economy and Society, 20, 372–376.

Selishcheva, L. (2024, December 20). Holiday collaboration between RITO and Vivat – the book Christmas Classics and a scarf with cover ornaments. Nash Kyiv. https://nashkiev.ua/news/svyatkova-kolaboratsiya-rito-ta-vivat-kniga-rizdvyana-klasika-ta-hustka-z-ornamentami-obkladinki

Shpylyk, S. (2021). Internet marketing and social media in the publishing business. Socio-Economic Problems and State, 2(25), 362–373.

Voytovych, L. (2020, April 22). Are publishers of eco-literature concerned about the environment, or are they just chasing hype? Chytomo. https://chytomo.com/vydavtsi-ekoliteratury-turbuiutsia-pro-dovkillia-chy-lovliat-khajp/

What is collaboration – concept, definition in simple words. (n.d.). Termin.in.ua. https://termin.in.ua/kolaboratsiia/

Yezhyzhanska, T., Kharina, O.-L., & Tsykhmeystruk, P. (2024). Brand partnerships and collaborations of Ukrainian book publishers. Integrated Communications, 2(18), 130–139.


Переглядів анотації: 79
Завантажень PDF: 14
Опубліковано
2025-06-29
Як цитувати
Подоляка, Н. (2025). КОЛАБОРАЦІЇ В УКРАЇНСЬКОМУ ВИДАВНИЧОМУ БІЗНЕСІ: КЛАСИФІКАЦІЯ ФОРМ ТА ВИДІВ СПІВПРАЦІ. Інтегровані комунікації, (1 (19), 261-270. https://doi.org/10.28925/2524-2652.2025.132
Розділ
Видавнича справа та редагування