АГЕНДА 5.0: ГРОМАДЯНСЬКА ЖУРНАЛІСТИКА У ФОРМУВАННІ ПОРЯДКУ ДЕННОГО
Анотація
Сучасне суспільство, занурене в інформаційні потоки, дедалі частіше стикається з явищем інформаційного перевантаження. У таких умовах сприйняття даних відбувається переважно фрагментарно та на двох рівнях — свідомому і несвідомому, коли значна частина інформації засвоюється у вигляді так званого інформаційного шуму. Одним із важливих елементів технологій привернення чи відволікання уваги є діяльність громадянських журналістів, які, як правило, виступають лідерами думок для певних аудиторій користувачів соціальних мереж. Їхня здатність швидко поширювати інформацію, формувати у суспільства уявлення про "масову підтримку" окремих ідей чи позицій робить їх потужним інструментом впливу на громадську думку. Використання публікацій громадянських журналістів як джерела новин, створення необхідного інформаційного тла, ініціювання або підтримка окремих тем — це лише частина маніпулятивного потенціалу сучасної громадянської журналістики, яка активно функціонує в екосистемах соціальних мереж, блогів та месенджерів.
Особливу актуальність дослідження цієї тематики зумовлює збройна агресія російської федерації проти України, в умовах якої інформаційна сфера перетворилася на один із ключових фронтів протистояння. Поширення фейків, маніпулятивне висвітлення подій, спроби створити альтернативні реальності — усе це є складовими інформаційної війни, в якій громадянські журналісти відіграють як позитивну, так і негативну роль. З одного боку, вони сприяють оперативному інформуванню суспільства та мобілізації громадської думки на підтримку державної політики та міжнародної допомоги Україні, з іншого — можуть несвідомо чи свідомо сприяти поширенню маніпулятивних наративів або дезінформації.
Метою запропонованого дослідження є аналіз специфіки залучення громадянських журналістів до процесу формування порядку денного у суспільстві, а також вивчення впливу особистісних упереджень журналістів на вибір стратегій подання інформації. Окрема увага приділяється виявленню основних прийомів маніпуляції та механізмів впливу на аудиторію через канали громадянської журналістики в умовах війни.
Завантаження
Посилання
Books and articles:
Aslett, K., Sanderson, Z., Godel, W., Persily, N., Nagler, J. & Tucker, J. A. (2024). Online searches to evaluate misinformation can increase its perceived veracity. Nature, 625, 548–556. https://doi.org/10.1038/s41586-023-06883-y
Celiešiūtė, M. (2012). The media's role in public engagement with foreign policy. In B. Dobek-Ostrowska, B. Łódzki, & W. Wanta (Eds.), Agenda settings: Old and new problems in the old and new media (pp. 69–86). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Chyliński, M. (2013). Citizen journalism – a new phenomenon in the media. In Citizen journalism – The future of news or a grand utopian movement (pp. 73–74). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Dosenko, A. (2018). Blogging and public journalism: The zone of diffusion. State and Regions. Series: Social Communications, 1, 12–17.
Fawzi, N., Steindl, N., Obermaier, M., Prochazka, F., Arlt, D., Blöbaum, B., Dohle, M., Engelke, K. M., Hanitzsch, T., Jackob, N., Jakobs, I., Klawier, T., Post, S., Reinemann, C., Schweiger, W., & Ziegele, M. (2021). Concepts, causes and consequences of trust in news media – A literature review and framework. Annals of the International Communication Association. https://doi.org/10.1080/23808985.2021.1960181
Gresko, O. (2015). The role and place of citizen journalism in the process of creating news. State and Regions. Series: Social Communications, 2(22), 76–80.
Kurtoğlu, S. (2012). The individuals as an active subject related to agenda settings. In B. Dobek-Ostrowska, B. Łódzki, & W. Wanta (Eds.), Agenda settings: Old and new problems in the old and new media (p. 53). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
McCombs, M. (1997). Building consensus: The news media’s agenda-setting roles. Political Communication, 14(4), 433–443.
McCombs, M., & Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(3), 176–187.
McCombs, M., & Shaw, D. (1993). The evolution of agenda-setting research: Twenty-five years in the marketplace. Journal of Communication, 43(2), 58–67.
Mncina, T. C., Letsie, H., & Nkhi, S. E. (2023). An exploration into the impact of citizen journalism on traditional journalism in Lesotho. Interdisciplinary Journal of Sociality Studies, 3, 47–60. https://doi.org/10.38140/ijss-2023.vol3.05
Noelle-Neumann, E. (1974). The spiral of silence: A theory of public opinion. Journal of Communication, 24(2), 43–51. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1974.tb00367.x
Wallström, M. (2009). Foreword. In Media a wyzwania XXI wieku (p. 15). Warsaw.
Wanta, W. (2012). The Internet as a tool in agenda setting research. In B. Dobek-Ostrowska, B. Łódzki, & W. Wanta (Eds.), Agenda settings: Old and new problems in the old and new media (p. 16). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zhank, Y. (2023). A study of the impact of information overload in social media in the simple medium network – The case of the university students majoring in communication studies. Communication in Humanities Research, 7(1). https://chr.ewapublishing.org/article/552be0c321054bd5b8218bb5177bea11
Internet resources:
Dutsyk, D. (2024, February 17). What media traps has 2024 set for us? https://www.jta.com.ua/point-of-view/yaki-mediapastky-rozstavyv-dlia-nas-2024-rik/
Polski Ruch Antywojenny. (n.d.). [Facebook page]. https://www.facebook.com/ruchantywojenny
Ukrainian Elections. (n.d.). Rating of politicians: Elections of the President of Ukraine. https://ukraine-elections.com.ua/uk/socopros/opinion_poll_show/2136