СОЦІАЛЬНІ МЕДІА В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ КОНФЛІКТІВ

  • Юлія Седляр Національний авіаційний університет
  • Ольга Гуцол Київський столичний університет імені Бориса Грінченка
Ключові слова: соціальні медіа; політичний конфлікт; міжнародний конфлікт; цифрова дипломатія; цифровий суверенітет.

Анотація

У дослідженні розглянуто особливості застосування соціальних медіа як інструменту управління сучасними світовими політичними процесами і технології урегулювання конфліктів. Обґрунтовано, що соціальні комунікації формують багаторівневий соціополітичний простір, який дозволяє політичним інститутам моделювати свою діяльність відповідно до вимог і потреб громадськості. Транслюючи політичний контент і залучаючи до його створення різні соціальні групи, цифрові платформи стають інтегративною частиною глобальної політики. В умовах конфліктів соціальні медіа забезпечують формування позитивного іміджу країни, підвищують її впізнаваність на міжнародній арені та сприяють зміцненню довіри і розбудові міжкультурного діалогу. За допомогою соціальних медіа держави мають змогу налагоджувати комунікацію з міжнародними інститутами, впливати на цільові аудиторії, тим самим ефективно моделювати сценарії розгортання конфліктів.

Проаналізовано методи і специфіку застосування соціальних медіа як інструменту вирішення конфліктів на різних стадіях їх розгортання й у диференційованих геополітичних ареалах. На підставі з’ясування особливостей використання цифрових платформ у конфліктах в країнах Близького Сходу і Північної Африки визначено, що соціальні комунікації виявили найбільшу ефективність як технологія мобілізації населення на підтримку демократії і захисту прав людини під час подій арабської весни. З’ясовано, що в умовах конфліктів соціальні медіа стають інструментом соціальної ідентифікації і консолідації, дозволяють сформувати групи за ознаками культурної, етнічної приналежності, виявляючи їх потреби й інтереси в конфліктах і кризових ситуаціях, надаючи при цьому психологічну підтримку і знижуючи стрес від спожитої інформації.

Серед загроз і ризиків, що створюють соціальні медіа, визначаються розповсюдження дезінформації, фейкових нових, використання маніпулятивних технологій. В умовах політичних протистоянь їх застосовують для підвищення поляризації в суспільстві, посилення недовіри до державних установ та дискредитації політичних інститутів у цілому.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Юлія Седляр, Національний авіаційний університет

доктор політичних наук, доцент,
професор кафедри міжнародних відносин
та стратегічних студій
Національного авіаційного університету

Ольга Гуцол, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

кандидат політичних наук, доцент,
доцент кафедри реклами та зв’язків з громадськістю
Київського столичного університету імені Бориса Грінченка

Посилання

Aday, S. (2010). Blogs and bullets: New media in contentious politics (No. 5). United States Institute of Peace. http://www.newmediacenter.ru/wp-content/uploads/2011/10/adayetal2010.pdf

Anderson, B. (1983). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism. Verso.

Boyle, P. (2021, March 4). Libya: Gaddafi kills his own people, but Western military intervention is no solution. Links International Journal of Socialist Renewal. http://links.org.au/node/2200

Castells, M. (2008). The new public sphere: Global civil society, communication networks, and global governance. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 78–93. http://prtheories.pbworks.com/w/file/fetch/45138545/Castells_2008_The_New_Public_Sphere.pdf

Cowan, G., & Arsenault, A. (2018). Moving from monologue to dialogue to collaboration: The three layers of public diplomacy. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 10–30.

Fiorina, C. (2024). 18th Annual Government Technology Conference. HP. http://www.hp.com/hpinfo/execteam/speeches/fiorina/gtc04.html

Hafez, K. (2000). The role of media in the Arab world’s transformation process: Europe and the Middle East. In Europe and Islam (pp. 321–339). Gütersloh: Verlag Bertelsmann Stiftung.

Jarsky, V. (2015, October 5). How the world uses Twitter [Infographic]. MarketingProfs. http://www.marketingprofs.com/chirp/2015/28385/how-the-world-uses-twitter-infographic

Khatib, L. (2011). Public diplomacy 2.0: An exploratory case study of the US Digital Outreach Team (CDDRL Working Paper No. 120). Oxford Internet Institute. http://uscpublicdiplomacy.org/media/Exploratory_Case_Study_US_Digital_Outreach_Team.pdf

Lamer, W. (2024). Twitter and tyrants: New media and its effects on sovereignty in the Middle East. Arab Media & Society. http://www.arabmediasociety.com/?article=798

Leopold, E. (2011, March 2). Libya and UN: Will Benghazi be saved from Gaddafi? The World Post. http://www.huffingtonpost.com/evelyn-leopold/libya-will-benghazi-be-sa_b_837423.html

Internet World Stats. (2015). Middle East Internet usage and population statistics, 2000–2015. http://www.internetworldstats.com/stats5.htm

Molla, R. (2016, February 12). Social studies: Twitter vs Facebook. Bloomberg. https://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2016-02-12/social-studies-comparing-twitter-with-facebook

Morozov, E. (2012). The net delusion: The dark side of internet freedom. PublicAffairs.

O'Reilly, T., & Battelle, J. (2009). Web squared: Web 2.0 five years on. O'Reilly Media, Inc.

OSCE. (2012). Preparing for peace: Communications in conflict resolution. OSCE Publishing. http://www.osce.org/networks/98116?download=true

Riaz, S. (2021). How social media is shaping conflicts: Evidences from contemporary research. Journal of Peace, Development and Communication, 5, 76–94.

Albab.com. (2024). The internet in Arab countries. http://www.albab.com/media/internet.htm

Mic.com. (2024). Twitter revolution: How the Arab Spring was helped by social media. http://mic.com/articles/10642/twitter-revolution-how-the-arab-spring-was-helped-by-social-media

Van Dijk, J. (2006). The network society: Aspects of new media. SAGE Publications.

Zeitzoff, T. (2016). Does social media influence conflict? Evidence from the 2012 Gaza conflict. Journal of Conflict Resolution, 62(1), 29–63.


Переглядів анотації: 58
Завантажень PDF: 14
Опубліковано
2025-06-29
Як цитувати
Седляр, Ю., & Гуцол, О. (2025). СОЦІАЛЬНІ МЕДІА В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ КОНФЛІКТІВ. Інтегровані комунікації, (1 (19), 107-116. https://doi.org/10.28925/2524-2652.2025.114
Розділ
Теорія і практика журналістики