СОЦІАЛЬНІ МЕДІА В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ КОНФЛІКТІВ
Анотація
У дослідженні розглянуто особливості застосування соціальних медіа як інструменту управління сучасними світовими політичними процесами і технології урегулювання конфліктів. Обґрунтовано, що соціальні комунікації формують багаторівневий соціополітичний простір, який дозволяє політичним інститутам моделювати свою діяльність відповідно до вимог і потреб громадськості. Транслюючи політичний контент і залучаючи до його створення різні соціальні групи, цифрові платформи стають інтегративною частиною глобальної політики. В умовах конфліктів соціальні медіа забезпечують формування позитивного іміджу країни, підвищують її впізнаваність на міжнародній арені та сприяють зміцненню довіри і розбудові міжкультурного діалогу. За допомогою соціальних медіа держави мають змогу налагоджувати комунікацію з міжнародними інститутами, впливати на цільові аудиторії, тим самим ефективно моделювати сценарії розгортання конфліктів.
Проаналізовано методи і специфіку застосування соціальних медіа як інструменту вирішення конфліктів на різних стадіях їх розгортання й у диференційованих геополітичних ареалах. На підставі з’ясування особливостей використання цифрових платформ у конфліктах в країнах Близького Сходу і Північної Африки визначено, що соціальні комунікації виявили найбільшу ефективність як технологія мобілізації населення на підтримку демократії і захисту прав людини під час подій арабської весни. З’ясовано, що в умовах конфліктів соціальні медіа стають інструментом соціальної ідентифікації і консолідації, дозволяють сформувати групи за ознаками культурної, етнічної приналежності, виявляючи їх потреби й інтереси в конфліктах і кризових ситуаціях, надаючи при цьому психологічну підтримку і знижуючи стрес від спожитої інформації.
Серед загроз і ризиків, що створюють соціальні медіа, визначаються розповсюдження дезінформації, фейкових нових, використання маніпулятивних технологій. В умовах політичних протистоянь їх застосовують для підвищення поляризації в суспільстві, посилення недовіри до державних установ та дискредитації політичних інститутів у цілому.
Завантаження
Посилання
Aday, S. (2010). Blogs and bullets: New media in contentious politics (No. 5). United States Institute of Peace. http://www.newmediacenter.ru/wp-content/uploads/2011/10/adayetal2010.pdf
Anderson, B. (1983). Imagined communities: Reflections on the origin and spread of nationalism. Verso.
Boyle, P. (2021, March 4). Libya: Gaddafi kills his own people, but Western military intervention is no solution. Links International Journal of Socialist Renewal. http://links.org.au/node/2200
Castells, M. (2008). The new public sphere: Global civil society, communication networks, and global governance. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 78–93. http://prtheories.pbworks.com/w/file/fetch/45138545/Castells_2008_The_New_Public_Sphere.pdf
Cowan, G., & Arsenault, A. (2018). Moving from monologue to dialogue to collaboration: The three layers of public diplomacy. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616(1), 10–30.
Fiorina, C. (2024). 18th Annual Government Technology Conference. HP. http://www.hp.com/hpinfo/execteam/speeches/fiorina/gtc04.html
Hafez, K. (2000). The role of media in the Arab world’s transformation process: Europe and the Middle East. In Europe and Islam (pp. 321–339). Gütersloh: Verlag Bertelsmann Stiftung.
Jarsky, V. (2015, October 5). How the world uses Twitter [Infographic]. MarketingProfs. http://www.marketingprofs.com/chirp/2015/28385/how-the-world-uses-twitter-infographic
Khatib, L. (2011). Public diplomacy 2.0: An exploratory case study of the US Digital Outreach Team (CDDRL Working Paper No. 120). Oxford Internet Institute. http://uscpublicdiplomacy.org/media/Exploratory_Case_Study_US_Digital_Outreach_Team.pdf
Lamer, W. (2024). Twitter and tyrants: New media and its effects on sovereignty in the Middle East. Arab Media & Society. http://www.arabmediasociety.com/?article=798
Leopold, E. (2011, March 2). Libya and UN: Will Benghazi be saved from Gaddafi? The World Post. http://www.huffingtonpost.com/evelyn-leopold/libya-will-benghazi-be-sa_b_837423.html
Internet World Stats. (2015). Middle East Internet usage and population statistics, 2000–2015. http://www.internetworldstats.com/stats5.htm
Molla, R. (2016, February 12). Social studies: Twitter vs Facebook. Bloomberg. https://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2016-02-12/social-studies-comparing-twitter-with-facebook
Morozov, E. (2012). The net delusion: The dark side of internet freedom. PublicAffairs.
O'Reilly, T., & Battelle, J. (2009). Web squared: Web 2.0 five years on. O'Reilly Media, Inc.
OSCE. (2012). Preparing for peace: Communications in conflict resolution. OSCE Publishing. http://www.osce.org/networks/98116?download=true
Riaz, S. (2021). How social media is shaping conflicts: Evidences from contemporary research. Journal of Peace, Development and Communication, 5, 76–94.
Albab.com. (2024). The internet in Arab countries. http://www.albab.com/media/internet.htm
Mic.com. (2024). Twitter revolution: How the Arab Spring was helped by social media. http://mic.com/articles/10642/twitter-revolution-how-the-arab-spring-was-helped-by-social-media
Van Dijk, J. (2006). The network society: Aspects of new media. SAGE Publications.
Zeitzoff, T. (2016). Does social media influence conflict? Evidence from the 2012 Gaza conflict. Journal of Conflict Resolution, 62(1), 29–63.