УКРАЇНА В КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО КНИГОВИДАННЯ
Анотація
Видавнича галузь розвинених країн світу є не тільки важливим складником ідейно- політичного та культурологічного впливу на суспільство, а й суттєвою часткою у наповненні державної скарбниці. Метою пропонованої статті є ретроспективний аналіз світової галузі книговидання, її доробку відповідно до різних систем статистичного обліку на тлі українських реалій. Основними завданнями дослідження було показати наявний стан книговидавничої галузі України, проаналізувати сучасні системи світового статистичного обліку книг та, відповідно до них, узагальнені результати діяльності за останні 5 років.
Методологічною основою став джерелознавчий аналіз, який спирався на комплекс загальнонаукових і спеціальних методів та підходів. Для аналізу результатів видавничої діяльності різних країн використано методи математичної статистики та аналогії в поєднанні з дедуктивними та індуктивними методами наукового пізнання.
Науковою новизною статті є пошук оптимальної форми організації статистичного обліку видавничої продукції, який би дав змогу аналізувати реальний стан галузі, її досягнення та прогалини.
Проведене дослідження визначає, що наразі не існує повної статистичної бази результатів діяльності світової видавничої галузі. Наявна система обліку видавничої продукції в Україні не відповідає поставленим завданням і може слугувати лише дотичним, уточнюючим чи перевіряючим її елементом. Найбільш оптимальною є організація збору інформації на підставі кількості проданих книг та отриманого доходу. Така практика вже напрацьована в певних країнах світу, зокрема у десяти країнах, якими опікується компанія «Nielsen BookScan», яка збирає інформацію безпосередньо в точках продажу.
Зроблено також висновок, що видавничі галузі постсоціалістичних країн суттєво відстають від аналогів в країнах розвинутого світу.
Процеси, які відбуваються в сучасній видавничій сфері, є швидкоплинними і потребують постійної уваги науковців.
Завантаження
Посилання
Senchenko, M. (2003). Svitove knyhovydannia i vypusk tvoriv druku v Ukraini [World book publishing and publica- tion of printed works in Ukraine]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, vol. 4, pp. 3–11.
Afonin, O. V. & Senchenko, M. I. (2009). Ukrainska knyha v konteksti svitovoho knyhovydannia [Ukrainian book in the context of world book publishing]. Kyiv : Knyzhkova palata Ukrainy imeni Ivana Fedorova. 277 p.
Sukhorukova, O. (2016). Svitove knyhovydannia: uroky dlia Ukrainy [World book publishing: lessons for Ukraine]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, parvo, vol. 3. pp. 47–58.
Tatarinova, L. (2019). Deiaki tendentsii rozvytku knyhodrukuvannia u providnykh krainakh svitu [Some trends in the development of book printing in the leading countries of the world]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, vol. 12, pp. 9–16.
Shvaika, L. A. (2011). Vydavnycho-polihrafichna sprava v Ukraini: stan, konkurentospromozhnist i perspektyvy [Publishing and printing business in Ukraine: state, competitiveness and prospects]. Polihraf. i vydavnycha sprava, vol. 2, pp. 10–14.
Kotliarevskyi,Ya, V. (2012). Upravlinnia innovatsiinym rozvytkom vydavnycho-polihrafichnoi diialnosti v protsesi formuvannia ekonomiky znan [Management of innovative development of publishing and printing activities in the process of formation of the knowledge economy]. Lviv : Ukr. akademiia drukarstva, 360 p.
Durniak, B. V., Shtanhret, A. M. & Melnykov, O. V. (2009). Vydavnycha sprava ta polihrafichna diialnist v Ukraini [Publishing and printing activities in Ukraine]. Lviv : Ukr. akademiia drukarstva, 150 p.
Shpak, V. (2015). Vydavnychyi biznes v umovakh ukrainskoi derzhavnosti [Publishing business in the conditions of Ukrainian statehood]. Kyiv : Ekspres-obiava, 391 p.
Shpak, V. (2011). Rozvytok vydavnychoi spravy Ukrainy v 1990–2010 rr. [The development of the publishing business of Ukraine in 1990–2010]. Kyiv : VPK «Ekspres-po- lihraf». 232 p.
Afonin, O. (2012). Interes do ukrainskoi knyhy znyzhuietsia [Interest in Ukrainian books is decreasing]. Dilovyi visnyk, vol. 6. P. 11.
Melnyk, I. (2017, April 7). Yake maibutnie v ukrainskoho knyhovydannia: chomu rozpochata v dalekomu mynulomu reforma haluzi ne dala bazhanoho rezultatu [What is the fu- ture of Ukrainian book publishing: why the reform of the industry started in the distant past did not give the desired result]. Uriad. kurier. P. 7.
Vodolazka, S. (2012). Stratehii rozvytku drukovanoho ta elektronnoho knyhovydannia u Velykii Brytanii [Strategies for the development of printed and electronic book publish- ing in Great Britain]. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky, vol. 47, pp. 8–14.
Hret, H. P. (2012). Knyhorozpovsiudzhennia v strukturi knyzhkovoi spravy Ukrainy [Book distribution in the struc- ture of the book business of Ukraine]. Visn. Lviv. un-tu, vol. 12, pp. 105–116.
Teremko, V. (2012). Kontseptualni ta sotsiopsykholohichni dzherela konkurentospromozhnosti vydavnychykh stratehii [Conceptual and sociopsychological sources of competitive- ness of publishing strategies]. Polihraf. i vydavnycha sprava, vol. 2, pp. 3–18.
Prostopchuk, V. (2012, October 4). Derzhava y knyha – tse shcho? Intryha... [What is the state and the book? Intrigue...]. Lit. Ukraina. P. 8.
Shpak, V.I. (2019). Upravlinnia suchasnym vydavnytstvom [Management of a modern publishing house]. Kyiv : DP «Ekspres-obiava». 368 p.
Zvedeni administratyvni dani pro vypusk vydavnychoi pro- duktsii. (2024). [Consolidated administrative data on the release of publishing products]. Ofitsialnyi sait Derzhkom- teleradio [Official site of State Television and Radio]. Avaible at: https://comin.gov.ua/diyalnist/vidavnicha-sfera/zvede-ni-administrativni-dani-pro-vipusk-vidavnichoyi-produk-ciyi (accessed 25.03.2024).
Chyselnist naselennia Ukrainy variiuietsia vid 28 do 34 milioniv – demohrafy. (2024). [The population of Ukraine varies from 28 to 34 million – demographers]. Ofitsialnyi sait Ukrinform [Official site of Ukrinform]. Avaible at: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3692466-cis-elnist-naselenna-ukraini-variuetsa-vid-28-do-34-mil-joniv-demografi.html (accessed 25.03.2024).
The International Publishers Association (IPA). Official site. Avaible at: https://internationalpublishers.org/ (accessed 30.03.2024).
The Federation of European Publishers (FEP). Official site. Avaible at: https://fep-fee.eu/ (accessed 25.04.2024).
The World Intellectual Property Organisation (WIPO). Of- ficial site. Avaible at: https://www.wipo.int/portal/en/index.html (accessed 25.04.2024).
IBISWorld. Official site. Avaible at: https://www.ibisworld.com/company/our-story/ (accessed 25.04.2024).
The International ISBN Agency. Official site. Avaible at: https://www.isbn-international.org/content/about-us/5 (accessed 25.04.2024).
World Intellectual Property Organization (2023).The Glob- al Publishing Industry in 2022. Geneva: WIPO. Avaible at: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-1064-2023-2-en-the-global-publishing-industry-in-2022.pdf (accessed 05.04.2024).
WIPO (2020). The Global Publishing Industry in 2018. Geneva: World Intellectual Property Organization. Avaible at: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_1064_2019.pdf (accessed 05.04.2024).
World Intellectual Property Organization (2022). The Global Publishing Industry in 2020. Geneva: WIPO. Avaible at: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-1064-2022-en-the-global-publishing-industry-in-2020.pdf (accessed 05.04.2024).
WIPO (2019). The Global Publishing Industry in 2017. Ge- neva: World Intellectual Property Organization. Avaible at: file:///C:/Users/V.Shpak/Downloads/wipo_pub_1064.pdf (accessed 25.04.2024).
World Intellectual Property Organization (2023). The Global Publishing Industry in 2021. Geneva: WIPO. DOI: 10.34667/tind.47033. Avaible at: https://www.wipo.int/ed-ocs/pubdocs/en/wipo-pub-1064-2023-en-the-global-publishing-industry-report-2021.pdf (accessed 25.04.2024).