СТРАТЕГІЇ І ТАКТИКИ КОМУНІКАЦІЇ В КРИЗОВИХ СИТУАЦІЯХ

  • Олена Даниліна Київський столичний університет імені Бориса Грінченка
Ключові слова: кризи; кризова комунікація; медіа-стратегії; дезінформація; цифрові платформи.

Анотація

Здійснено огляд українських і зарубіжних джерел, присвячених трансформації кризового середовища та ролі медіа у його висвітленні, що дало змогу поглибити розуміння багаторівневої природи сучасних криз від глобальних економічних до локальних репутаційних. На основі контент-аналізу кейсів (COVID-19, блокування Суецького каналу, інформаційні кампанії російської пропаганди тощо) та узагальнення концепцій К. Шваба, Ж. Сегела, М. Павловського, П. Кухти та ін. окреслено головні детермінанти інформаційної турбулентності, що підривають ефективність традиційних ієрархічних моделей комунікації. Методами аналізу й синтезу систематизовано класифікації криз за масштабом, проблематикою, причиною й структурою, а також діахронічно простежено еволюцію медійних стратегій від післякризового висвітлення до превентивного мережевого реагування в режимі реального часу. Метод case study дозволив виокремити три узагальнені тактики поведінки медіа: оперативно-інформаційну (швидке поширення перевірених фактів), аналітико-інтерпретаційну (пояснення причинно-наслідкових зв’язків) та мобілізаційну (спонукання до колективних дій). Доведено, що їх гнучка комбінація залежить від динаміки кризи, а максимальна ефективність досягається за умов прозорості джерел, синхронізації з офіційними структурами та застосування алгоритмічного моніторингу контенту. Узагальнено, що цифрова революція формує нові вимоги до редакційних практик: інтеграцію соціальних мереж як каналів первинного інформування, швидкі цикли факт-чекінгу та залучення аудиторій до крос-перевірки даних. Висновується доцільність гібридної моделі кризової комунікації, яка поєднує етичні засади традиційної журналістики із цифровими інструментами миттєвої взаємодії, забезпечуючи зниження інформаційних ризиків та зміцнення суспільної довіри протягом усіх фаз кризового циклу. Наголошено на потребі подальших досліджень щодо типологізації інструментів протидії дезінформації в умовах багатоканального медійного простору.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Олена Даниліна, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

кандидат філологічних наук, доцент,
доцент кафедри міжнародної журналістики Факультету журналістики
Київського столичного університету імені Бориса Грінченка

Посилання

Aksiionov, P. (2024). Chym nova yaderna doktryna Putina zahrozhuie Ukraïni i svitu [What Putin’s new nuclear doctrine threatens Ukraine and the world]. BBC News Ukraïna. https://www.bbc.com/ukrainian/articles/cp39kdr3ew7o

Bidochko, L., Pivtorak, O., Khudish, P., & Roshchyna, A. (2023). Jak rosiisʹka propa­handa diie v mediinomu prostori Hlobalʹnoho Pivdnia [How Russian propaganda operates in the media space of the Global South]. Glavkom, 19 April. https://glavcom.ua/digest/jak-rosijska-propahanda-dije-v-medijnomu-prostori-hlobalnoho-pivdnja-921574.html

Coleman, A. (2023). Stratehii kryzovykh komunikatsii [Crisis communication strategies]. Kyiv: Fabula. 200 p.

Culliford, E., & Borter, G. (2020). Facebook’s dilemma: How to police claims about unproven COVID-19 vaccines. Reuters, 7 August. https://www.reuters.com/article/technology/facebooks-dilemma-how-to-police-claims-about-unproven-covid-19-vaccines-idUSKCN2530I8

Dubov, D. V., & Barovska, A. V. (2018). Audyt spromozhnostei orhaniv derzhavnoï vlady u sferi kryzovykh komunikatsii [Audit of public-sector capacity in crisis communications]. Stratehichna panorama, 1, 30–39.

Dziiana, H. O. & Dzianyi, R. B. (2022). Upravlinnia komunikatsiiamy v umovakh kryz [Communication management under crisis conditions]. Dnipro Scientific Journal of Public Administration, Psychology, Law, 2, 13–21.

Kazandzhi, Z. (2017). Praktychnyi posibnyk dlia pratsivnykiv komunikatsiinykh struktur v orhanakh vlady [Practical guide for government communication officers]. https://imi.org.ua/wp-content/uploads/2017/06/posibnyk.pdf

Kriuchkova, Zh. (2025). Interv’iu z Zhakom Sehelą [Interview with Jacques Séguéla]. Huxley. https://huxley.media/ru/intervju-s-zhakom-segeloj-o-mitterane-elcine-i-zelenskom-reklamnoj-kampanii-boga-i-prevrashhenii-ukrainy-v-mirovoj-brend/

Kukhta, P. V. (2012). Kryzy, ikh prychyny ta naslidky [Crises, their causes and consequences]. Efektyvna ekonomika, 10. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1439

Mudrak, L. (2023). Komunikatsiia i kryza: jak hromadam proty­stoiaty vyklykam i uspishno diiaty v period kryzy [Communication and crisis: how communities can meet challenges and act successfully]. https://cutt.ly/1w0pla9I

Noll, A., & Baranovsʹka, M. (2022). Povernennia yadernoï zahrozy: jak Zakhid mozhe zakhystytysʹia [Return of the nuclear threat: how the West can protect itself]. DW. Ukraïnsʹka sluzhba, 15 March. https://www.dw.com/uk/povernennia-yadernoi-zahrozy-yak-zakhid-mozhe-zakhystytysia/a-61132772

Pavlovsʹkyi, M. (2001). Svit i Ukraïna na porozi XXI stolittia [The world and Ukraine on the threshold of the 21st century]. Universum. https://universum.lviv.ua/magazines/universum/2001/1/dobr.html

Schwab, K. (2019). The Global Competitiveness Report 2019. Geneva: World Economic Forum. https://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf

Tereshchenko, O. (2024). “Pidtrymuvaty Ukraïnu nemaie sensu”, “Rosiia vyhraie viinu”: shcho rospropahanda poshyriuie zaraz u sviti [“Supporting Ukraine makes no sense”, “Russia will win the war”: what Russian propaganda is spreading today]. 24 Kanal, 29 November. https://24tv.ua/rosiyska-propaganda-2024-yaki-narativi-poshiryuyut-prokremlivski_n2695125


Переглядів анотації: 112
Завантажень PDF: 43
Опубліковано
2025-06-29
Як цитувати
Даниліна, О. (2025). СТРАТЕГІЇ І ТАКТИКИ КОМУНІКАЦІЇ В КРИЗОВИХ СИТУАЦІЯХ . Інтегровані комунікації, (1 (19), 35-41. https://doi.org/10.28925/2524-2652.2025.14
Розділ
Медіакомунікації