СТРАТЕГІЇ І ТАКТИКИ КОМУНІКАЦІЇ В КРИЗОВИХ СИТУАЦІЯХ
Анотація
Здійснено огляд українських і зарубіжних джерел, присвячених трансформації кризового середовища та ролі медіа у його висвітленні, що дало змогу поглибити розуміння багаторівневої природи сучасних криз – від глобальних економічних до локальних репутаційних. На основі контент-аналізу кейсів (COVID-19, блокування Суецького каналу, інформаційні кампанії російської пропаганди тощо) та узагальнення концепцій К. Шваба, Ж. Сегела, М. Павловського, П. Кухти та ін. окреслено головні детермінанти інформаційної турбулентності, що підривають ефективність традиційних ієрархічних моделей комунікації. Методами аналізу й синтезу систематизовано класифікації криз за масштабом, проблематикою, причиною й структурою, а також діахронічно простежено еволюцію медійних стратегій – від післякризового висвітлення до превентивного мережевого реагування в режимі реального часу. Метод case study дозволив виокремити три узагальнені тактики поведінки медіа: оперативно-інформаційну (швидке поширення перевірених фактів), аналітико-інтерпретаційну (пояснення причинно-наслідкових зв’язків) та мобілізаційну (спонукання до колективних дій). Доведено, що їх гнучка комбінація залежить від динаміки кризи, а максимальна ефективність досягається за умов прозорості джерел, синхронізації з офіційними структурами та застосування алгоритмічного моніторингу контенту. Узагальнено, що цифрова революція формує нові вимоги до редакційних практик: інтеграцію соціальних мереж як каналів первинного інформування, швидкі цикли факт-чекінгу та залучення аудиторій до крос-перевірки даних. Висновується доцільність гібридної моделі кризової комунікації, яка поєднує етичні засади традиційної журналістики із цифровими інструментами миттєвої взаємодії, забезпечуючи зниження інформаційних ризиків та зміцнення суспільної довіри протягом усіх фаз кризового циклу. Наголошено на потребі подальших досліджень щодо типологізації інструментів протидії дезінформації в умовах багатоканального медійного простору.
Завантаження
Посилання
Aksiionov, P. (2024). Chym nova yaderna doktryna Putina zahrozhuie Ukraïni i svitu [What Putin’s new nuclear doctrine threatens Ukraine and the world]. BBC News Ukraïna. https://www.bbc.com/ukrainian/articles/cp39kdr3ew7o
Bidochko, L., Pivtorak, O., Khudish, P., & Roshchyna, A. (2023). Jak rosiisʹka propahanda diie v mediinomu prostori Hlobalʹnoho Pivdnia [How Russian propaganda operates in the media space of the Global South]. Glavkom, 19 April. https://glavcom.ua/digest/jak-rosijska-propahanda-dije-v-medijnomu-prostori-hlobalnoho-pivdnja-921574.html
Coleman, A. (2023). Stratehii kryzovykh komunikatsii [Crisis communication strategies]. Kyiv: Fabula. 200 p.
Culliford, E., & Borter, G. (2020). Facebook’s dilemma: How to police claims about unproven COVID-19 vaccines. Reuters, 7 August. https://www.reuters.com/article/technology/facebooks-dilemma-how-to-police-claims-about-unproven-covid-19-vaccines-idUSKCN2530I8
Dubov, D. V., & Barovska, A. V. (2018). Audyt spromozhnostei orhaniv derzhavnoï vlady u sferi kryzovykh komunikatsii [Audit of public-sector capacity in crisis communications]. Stratehichna panorama, 1, 30–39.
Dziiana, H. O. & Dzianyi, R. B. (2022). Upravlinnia komunikatsiiamy v umovakh kryz [Communication management under crisis conditions]. Dnipro Scientific Journal of Public Administration, Psychology, Law, 2, 13–21.
Kazandzhi, Z. (2017). Praktychnyi posibnyk dlia pratsivnykiv komunikatsiinykh struktur v orhanakh vlady [Practical guide for government communication officers]. https://imi.org.ua/wp-content/uploads/2017/06/posibnyk.pdf
Kriuchkova, Zh. (2025). Interv’iu z Zhakom Sehelą [Interview with Jacques Séguéla]. Huxley. https://huxley.media/ru/intervju-s-zhakom-segeloj-o-mitterane-elcine-i-zelenskom-reklamnoj-kampanii-boga-i-prevrashhenii-ukrainy-v-mirovoj-brend/
Kukhta, P. V. (2012). Kryzy, ikh prychyny ta naslidky [Crises, their causes and consequences]. Efektyvna ekonomika, 10. http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1439
Mudrak, L. (2023). Komunikatsiia i kryza: jak hromadam protystoiaty vyklykam i uspishno diiaty v period kryzy [Communication and crisis: how communities can meet challenges and act successfully]. https://cutt.ly/1w0pla9I
Noll, A., & Baranovsʹka, M. (2022). Povernennia yadernoï zahrozy: jak Zakhid mozhe zakhystytysʹia [Return of the nuclear threat: how the West can protect itself]. DW. Ukraïnsʹka sluzhba, 15 March. https://www.dw.com/uk/povernennia-yadernoi-zahrozy-yak-zakhid-mozhe-zakhystytysia/a-61132772
Pavlovsʹkyi, M. (2001). Svit i Ukraïna na porozi XXI stolittia [The world and Ukraine on the threshold of the 21st century]. Universum. https://universum.lviv.ua/magazines/universum/2001/1/dobr.html
Schwab, K. (2019). The Global Competitiveness Report 2019. Geneva: World Economic Forum. https://www3.weforum.org/docs/WEF_TheGlobalCompetitivenessReport2019.pdf
Tereshchenko, O. (2024). “Pidtrymuvaty Ukraïnu nemaie sensu”, “Rosiia vyhraie viinu”: shcho rospropahanda poshyriuie zaraz u sviti [“Supporting Ukraine makes no sense”, “Russia will win the war”: what Russian propaganda is spreading today]. 24 Kanal, 29 November. https://24tv.ua/rosiyska-propaganda-2024-yaki-narativi-poshiryuyut-prokremlivski_n2695125