ІНОМОВЛЕННЯ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ У ГЕОПОЛІТИЧНОМУ КОНТЕКСТІ
Анотація
У статті аналізується місце міжнародного мовлення як зовнішньополітичного інструменту Великої Британії та його трансформація в контексті геополітичних змін. Актуальність цього вектору досліджень обумовлена тим, що британське іномовлення всі роки свого існування відігравало відчутну роль як у глобальному медіаландшафті, так і у медіапросторах більшості макрорегіонів світу — європейському, арабському, африканському тощо. Крім того, беззаперечним виглядає формування уявлення про британського національного мовника (Бі-Бі-Сі) як про еталон високих стандартів журналістської практики. Мета дослідження полягає у виявленні ролі іномовлення Великої Британії як зовнішньополітичного інструменту та особливостей трансформації його цілей та задач під впливом геополітичних імперативів. Для досягнення вказаної мети були реалізовані завдання виокремити етапи становлення і розвитку системи британського іномовлення та з’ясувати вплив геополітичного контексту на трансформацію цілей і цільових аудиторій цього мовлення. Було з’ясовано, що Світова служба Бі-Бі-Сі в різні періоди свого існування практикувала різні моделі мовлення, реалізуючи притаманні їм цілі — колоніальне мовлення (підтримання єдності Британської імперії), контрпропаганда у міжвоєнний період та період Другої світової війни (протидія інформаційному впливу іномовлення нацистської Німеччини та СРСР), пропаганда у період Другої світової війни (формування прихильної громадської думки щодо діяльності антигітлерівської коаліції) та Холодної війни (антикомуністична пропаганда), у часи біполярного та постбіполярного світу — позиціонування себе як «сурогатного» медіа, яке надає правдиві новини у країнах, де доступ до незалежних джерел інформації обмежений політичними режимами. Щодо цільової аудиторії, то після нетривалого періоду суто колоніального мовлення, об’єктами якого були лише британські експати, іномовлення Бі-Бі-Сі поширилось на місцеве населення британських колоній, а також на населення інших країн.
Завантаження
Посилання
BBC (1933). B.B.C. Yearbook 1933. London: The British Broadcasting Corporation.
BBC (2005). Analysis: BBC's voice in Europe. Retrieved October 10, 2024, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4375652.stm
BBC (2007a). 75 Years BBC World Service: A History. Retrieved October 10, 2024, from https://www.bbc.co.uk/worldservice/history/cluster/2007/02/070206_html_timeline.shtml
BBC (2007b). World Service language timeline. Retrieved October 10, 2024, from https://www.bbc.co.uk/worldservice/history/story/2007/02/070208_html_multilingual_audio.shtml
BBC (2016). BBC World Service announces biggest expansion 'since the 1940s'. Retrieved October 9, 2024, from https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-37990220 (accessed 9.10.2024)
Brooks, T. (2007). British Propaganda to France, 1940–1944: Machinery, Method and Message. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Hill, A., Alshaer, A. (2010). BBC Arabic TV: Participation and the Question of Public Diplomacy. Middle East Journal of Culture and Communication, 3(2), 152–170. https://doi.org/10.1163/187398610X509995
Mirchandani, R., Abubaka, A. T. (2014). Britain’s International Broadcasting. Los Angeles, CA: Figueroa Press.
Mytton, G. (2008). The BBC and ITS cultural, social and political framework. Historical Journal of Film, Radio and Television, 28(4), 569-581. https://doi.org/10.1080/01439680802311926
Ryall, J. (2017). North Korea 'aggressively' jamming BBC's new Korean-language service. The Telegraph. 27 September 2017. Retrieved October 11, 2024, from https://www.telegraph.co.uk/news/2017/09/27/north-korea-aggressively-jamming-new-bbc-broadcasts/ (accessed 11.10.2024)
Seib, Ph. (2005). Hegemonic No More: Western Media, the Rise of Al-Jazeera, and the Influence of Diverse Voices. International Studies Review, 7(4), 601-615. https://doi.org/10.1111/J.1468-2486.2005.00535.X
Taylor Ph. M. (2011). Ethics and International Propaganda. In: Fortner, S., Fackler, P. M. (eds.), The Handbook of Global Communication and Media Ethics. Volume 2. Chichester: Wiley-Blackwell, 912-932.
Toynbee, J., Vis, F. (2010). World music at the BBC World Service, 1942–2008: public diplomacy, cosmopolitanism, contradiction. Media, Culture & Society, 32(4), 547-564. https://doi.org/10.1177/0163443710367691
UK Parliament (2013). Foreign Affairs: Written evidence from the BBC World Service. Retrieved October 11, 2024, from https://publications.parliament.uk/pa/cm201314/cmselect/cmfaff/267/267we06.htm
Wood, J. (1992). History of International Broadcasting. Volume 1. London: IEEE.
Zöllner, O. (2011). International Broadcasting in the Social Network Era: New Allegiances in Deterritorialized Space Call for New Public Diplomacy. PD Magazine. 2011, Summer, 29-33.