УКРАЇНСЬКИЙ МЕДІАЛАНДШАФТ ПІД ЧАС ВІЙНИ (2022–2024 РР.): ТРАНСФОРМАЦІЯ, РЕАКЦІЯ НА ВІЙНУ, ДИНАМІКА МЕДІАСПОЖИВАННЯ

  • Світлана Безчотнікова Маріупольський державний університет (Київ, Україна)
  • Ніна Зражевська Київський столичний університет імені Бориса Грінченка
Ключові слова: українські медіа; гібридна війна; медіаспоживання; корпоративна соціальна відповідальність; дезінформація; соціальні медіа.

Анотація

У статті досліджується вплив російсько-української гібридної війни на український медіаландшафт та медіаспоживання. Для виявлення кількісних та якісних змін використовувалася змішана методологія дослідження. Незважаючи на втрати телеканалів, радіостанцій і друкованих ЗМК, більшість медіакомпаній не припинили мовлення поблизу зони бойових дій і розпочали з початком війни спільні ініціативи. Гуманітарна діяльність ЗМК була зосереджена на краудсорсингу щодо збору ресурсів та інформаційній підтримці для переселенців, вразливих категорій населення та військових підрозділів. Автори зазначають, що пік гуманітарних медійних кампаній щодо війни в Україні припав на перші кілька місяців війни. Більшість ініціатив мали тривалий термін дії. Фокус краудсорсингових і фандрейзингових кампаній, організованих медіа, в динаміці переміщався насамперед від людей із зони бойових дій, які втратили роботу, домівку та рідних у 2022–2023 роках, на підтримку армії та зміцнення оборони країни у 2023–2024 роках. Акцентовано тенденцію щодо збільшення споживання новин через соціальні медіа та збереження високої уваги громадян до офіційних джерел, таких як Президент України та Збройні сили. ЗМК відіграли вирішальну роль у національній єдності, приділяючи велику увагу корпоративній соціальній відповідальності. Дослідження споживання медіа виявили дезінформаційні наративи та стратегії, особливості звичок споживання новин під час війни.

Автори наголошують, що медіа мають потужний вплив на формування поглядів і переконань людей. Люди шукають у медіа інформації та підтримки, щоб зрозуміти ситуацію та знайти шляхи подолання кризи. Моніторинг медіаспоживання під час війни важливий для аналізу думки громадськості про те, як вони використовують медіа, як вони сприймають обмеження на використання медіа, хто несе відповідальність за фейки та дезінформацію, а також які джерела викликають довіру.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Світлана Безчотнікова, Маріупольський державний університет (Київ, Україна)

доктор філологічних наук,

професор кафедри соціальких комунікацій

Ніна Зражевська, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

доктор наук із соціальних комунікацій,

професор кафедри міжнародної журналістики

Посилання

The National Сouncil of Television and Radio Broadcasting of Ukraine. (2021). Report of the National of Television and Radio Broadcasting of Ukraine for 2021. The National Сouncil of Television and Radio Broadcasting of Ukraine. https://webportal.nrada.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/REPORT-NC-2021.pdf

The National Сouncil of Television and Radio Broadcasting of Ukraine. (2022). Report of the National of Television and Radio Broadcasting of Ukraine for 2022. The National Сouncil of Television and Radio Broadcasting of Ukraine. https://webportal.nrada.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/REPORT-NC.pdf

The National Сouncil of Television and Radio Broadcasting of Ukraine. (2023). Report of the National of Television and Radio Broadcasting of Ukraine for 2023. The National Сouncil of Television and Radio Broadcasting of Ukraine. https://webportal.nrada.gov.ua/wp-content/uploads/2024/02/Zvit-Natsionalnoi-rady-Ukrainy-z-pytan-telebachennia-i-radiomovlennia-za-2023-rik.pdf

The National Union of Journalists of Ukraine. (2023). Journalists Are Important: NUJU’s Work Report for 2023. The National Union of Journalists of Ukraine. https://nsju.org/novini/zhurnalisty-vazhlyvi-zvit-nszhu-pro-robotu-2023-roku/

The National Union of Journalists of Ukraine. (2023, May 19). "We'll work anyway": read a familiar and beloved district newspaper in front-line Orikhiv. The National Union of Journalists of Ukraine. https://nsju.org/misczevi-media/v-bud-yakomu-razi-praczyuvatymemo-v-pryfrontovomu-orihovi-chytayut-zvychnu-j-ulyublenu-rajonku/

Kizilov, Ye. (2022, February 15). On Wednesday, all Ukrainian TV channels will show a telethon on the topic of unity – Tkachenko. Ukrainsca Pravda. https://www.pravda.com.ua/news/2022/02/15/7324094/

Sydorenko, B. (2020, August 10). "For projects of our own production, it is not money that is important, but ideas and people." Maksym Onoprienko on the Media Change Ukraine initiative. Media Business Reports. https://mbr.com.ua/uk/news/interview/3174-maksim-onoprijenko-media-change-ukraine-bilse-ne-prosto-baza-obminu-kontentom-ce-vze-komunikaciina-platforma

The National Сouncil of Television and Radio Broadcasting of Ukraine. (2021, March 25). 175 programs and one and a half thousand applications – a year of work of "Media Change Ukraine". The National Сouncil of Television and Radio Broadcasting of Ukraine. https://webportal.nrada.gov.ua/175-program-ta-pivtory-tysyachi-zayavok-rik-roboty-media-change-ukraine/

Media change Ukraine. (2020). Media change Ukraine. https://www.mediachange.com.ua/

Fund 24. (2024). We help the Defense Forces of Ukraine. Fund 24. https://fund.24tv.ua/

Ukrainska Pravda. (2023). Ukrainska Pravda and readers are bringing victory closer. Tkach and Ryasny are collecting for pickup trucks for the Armed Forces of Ukraine. Ukrainska Pravda. https://www.pravda.com.ua/cdn/cd1/pickup/

Charity Foundation "You Are Not Alone" 1+1 media. (2022, April 7). Fond «Ty ne odyn» 1+1 media oholoshuie yedynyi blahodiinyi zbir UKRAINE SOS! [Image attached] [Status update]. Facebook. https://www.facebook.com/fund1plus1/posts/pfbid02aQzhVHzZUeXwX3Hnr7J22369LkGkSjgrqiCQmi5Bs5QPUXLsVfXHY5noCWRA7txal?locale=ru_RU

1+1 Channel. (2022, March 9). "Snidanok. Online" will show the "Muzychna oborona" project in live broadcast. 1+1 Channel. https://1plus1.ua/snidanok-z-1-1/novyny/snidanok-onlajn-pokaze-proekt-muzicna-oborona-u-pramomu-efiri

Detector Media. (2022, August 12). The Diesel Show team raised funds for an anti-drone for the Armed Forces of Ukraine. Detector media. https://detector.media/infospace/article/201844/2022-08-12-komanda-dyzel-shou-zibrala-koshty-na-antydron-dlya-zsu/

Hromadske. (n.d.). Children of War. A special project of Hromadske. Hromadske. Retrieved June 2, 2024, from https://hromadske.ua/dity-vijnu

Mirror of the week. (n.d.). Important topic: Useful contacts. Mirror of the week. Retrieved August 20, 2024, from https://zn.ua/ukr/theme/15388

5 Channel. (2023, October 18). Drone flies – Moscow burns: Channel 5's charity project "Battle Bee" continues to help the military. 5 Channel. https://www.5.ua/suspilstvo/boiova-pchilka-5-kanal-zapuskaie-novyi-blahodiinyi-proiekt-dlia-dopomohy-viiskovym-312745.html

Virtual War Museum. (2022). Ukrainska Pravda. https://www.pravda.com.ua/articles/2022/05/17/7346664/

Méheut, C., & Mitiuk, D. (2024, January 3). ‘It’s State Propaganda’: Ukrainians Shun TV News as War Drags on. The New York Times. https://www.nytimes.com/2024/01/03/world/europe/ukraine-war-tv-news-telemarathon.html

Ilko Kucheriv "Democratic Initiatives" Foundation. (n.d.). About the foundation. Ilko Kucheriv "Democratic Initiatives" Foundation. Retrieved August 15, 2024, from https://dif.org.ua/en/about

The Institute of Mass Information. (n.d.). Main page. The Institute of Mass Information. Retrieved August 2, 2024, from https://imi.org.ua/en

Public Organization "Detector Media". (n.d.). About us. Public organization "Detector Media". Retrieved August 2, 2024, from https://go.detector.media/about/

Opora. (n.d.). About us. Opora. Retrieved August 2, 2024, from https://www.oporaua.org/viyna/doslidzhennya-demokratiya-prava-i-svobodi-gromadyan-ta-mediaspozhivannya-v-umovah-viyni-24261

Internews. (n.d.). Media Program in Ukraine 2018-2025. Internews. Retrieved August 2, 2024, from https://internews.in.ua/media-program-in-ukraine/

Gradus Research. (n.d.). Gradus Research. Worldwide Online and Smartphone Surveys. Gradus Research. Retrieved August 2, 2024, from https://gradus.app/uk/

Gradus Research. (2023, February). Where do Ukrainians read the news: changes in media consumption. Gradus Research. https://gradus.app/en/open-reports/gradus-research-changes-in-media-consumption-ua/

Kemp, Simon. (2023, February 14). Digital 2023: Ukraine. DataReportal. https://datareportal.com/reports/digital-2023-ukraine

USAID & Internews. (2023). Ukrainian media, attitudes and trust in 2023. https://internews.in.ua/wp-content/uploads/2023/10/Ukrainski-media-stavlennia-ta-dovira-2023r.pdf

Opora. (2022). Democracy, Civil Rights and Freedoms, and Media Consumption in War Conditions. Opora. https://www.oporaua.org/viyna/doslidzhennya-demokratiya-prava-i-svobodi-gromadyan-ta-mediaspozhivannya-v-umovah-viyni-24261

Opora. (2022, August 18). State and media — what rules of the game do Ukrainians want? Opora. https://www.oporaua.org/viyna/derzhava-ta-media-iakikh-pravil-gri-khochut-ukrayintsi-24273

Ukrainska Pravda. (2024, February 27).Ukrainians increasingly believe that the West is tired of the war in Ukraine – KIIS. Ukrainska Pravda. https://www.pravda.com.ua/news/2024/02/27/7443911/

Ukrinform. (2023, October 15). Most Ukrainians have completely abandoned Russian media products. Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3774259-bilsist-ukrainciv-povnistu-vidmovilisa-vid-rosijskogo-mediaproduktu.html

Opora. (2022). Media consumption and civic activism of Ukrainians who found temporary refuge from the war in Poland. Opora. https://www.oporaua.org/vybory/doslidzhennya-mediaspozhivannya-ta-gromads-ka-aktivnist-ukrayinciv-shho-znayshli-timchasoviy-pritulok-vid-viyni-u-pol-shhi-24471

Vaskiv, O. (2024, February 15). Zelensky's rating dropped after the decision to resign Zaluzhny – poll. Suspilne News. https://suspilne.media/685198-rejting-zelenskogo-znizivsa-pisla-risenna-pro-vidstavku-zaluznogo-opituvanna/

USAID & Internews. (2023, November 1). Ukrainians rely heavily on Telegram channels for news during the war. USAID & Internews. https://internews.in.ua/uk/news/ukraintsi-znachnoiu-miroiu-pokladaiutsia-na-telegram-kanaly-dlia-otrymannia-novyn-pid-chas-viyny/

Ukrinform. (2024, January 5). How to consume media in the context of war tragedies: tips from the "How are you?" initiative. Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3809415-ak-spozivati-media-v-umovah-tragedij-vijni-poradi-u-mezah-iniciativi-ti-ak.html#


Переглядів анотації: 136
Завантажень PDF: 53
Опубліковано
2024-12-23
Як цитувати
Безчотнікова, С., & Зражевська, Н. (2024). УКРАЇНСЬКИЙ МЕДІАЛАНДШАФТ ПІД ЧАС ВІЙНИ (2022–2024 РР.): ТРАНСФОРМАЦІЯ, РЕАКЦІЯ НА ВІЙНУ, ДИНАМІКА МЕДІАСПОЖИВАННЯ. Інтегровані комунікації, (2 (18), 6-14. https://doi.org/10.28925/2524-2644.2024.181
Розділ
Медіакомунікації